dinsdag 24 juli 2012

De SGP krijgt het benauwd


Het Europees hof heeft de Nederlandse staat opgedragen een einde te maken aan de vrouwendiscriminatie door de SGP. Donner durfde het niet aan maatregelen te nemen en schoof de hete aardappel door naar minister Spies, ook van het CDA. Als ze verstandig is, schuift ze dit onderwerp door naar het volgende kabinet. Doet ze dat niet, dan krijgen we ongetwijfeld weer een gedrocht van een regeling waarbij kool en geit gespaard worden en de SGP gewoon door kan gaan met haar achterlijk gedrag.
Kijk eens naar de discriminatieparagraaf van de SGP. Rassendiscriminatie zou niet mogen volgens de bijbel maar van islam en moskeeën moeten ze weinig hebben bij deze Preciezen. Toch staat er letterlijk in het verkiezingsprogramma van de SGP christenfundamentalisten: "Discriminatie op basis van ras, afkomst of huidskleur is in strijd met de bijbelse gelijkwaardigheid van mensen. Een krachtige bestrijding daarvan blijft nodig." Die bijbelse gelijkwaardigheid geldt dus niet voor vrouwen.
De Nederlandse regering heeft geen keuze: de subsidiekraan voor de SGP moet definitief dichtgedraaid worden. En ik blijf uiteraard van mening dat artikel 1 van de Grondwet de hoogste prioriteit heeft en het zwaarst moet wegen. Alle andere zogeheten Grondrechten dienen ondergeschikt gemaakt te worden aan dat eerste artikel.

3 opmerkingen:

elly zei

Verbieden is net zo goed discrimineren denk ik dan. Maar ja, dichtdraaien, dat vind ik ook. Misschien gaan ze dan eens ECHT hun hersens en hart gebruiken.

enno nuy zei

Een partij die zich niet naar de internationale democratische rechtsregels weet te gedragen, kan in ieder geval geen aanspraak maken op de door ons betaalde belastingen. Het bovengeschikt verklaren van artikel 1 van de Grondwet heeft voor mij de hoogste prioriteit. Verbieden is geen optie maar er moét nu iets gebeuren. Waar zijn de SGP-vrouwen die een rol in de politiek willen spelen?

elly zei

Ja, die vrouwen, dat begrijp ik helemaal niet. Maar ja ze leven waarschijnlijk in 'bijzondere'omstandigheden waardoor de gevolgen niet uitblijven.
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Om daar uit te stappen, dat is een hele strijd en niet zonder psychische en maatschappelijke consequenties.
Ik vraag me af of we (mensen) ooit een vrije keus kunnen maken??? Alles verandert voortdurend. Waar je eerder achter stond kan zomaar anders uitpakken.
Misschien een beetje warrig en niet uitgewerkt brainstormen. Sorry.