maandag 29 april 2013

Grote Verzoendag


In mijn digitale agenda kan ik de internationale feestdagen via een app integreren maar in alle zichzelf respecterende papieren agenda's staan al die feestdagen keurig vermeld. Het is tamelijk bizar dat uitgerekend het Hof erin is geslaagd een feestje te organiseren op de dag dat de joden Jom Kippoer vieren. Nou weet ik van die feestdag verder weinig af maar voor de joden is het een heilige dag waarop sommigen ook vasten. In gewoon Nederlands heet die dag overigens Grote Verzoendag. Ik vraag me af met wie de joden zich dan verzoenen, in de dagelijkse praktijk merk je daarvan erg weinig. Maar daar gaat het nu niet om. Als ik het Hof was, zou ik een andere datum zoeken, een paar artiesten omboeken kan zo'n probleem niet zijn.

Veel ernstiger vind ik de opstelling van de hoofdredacteur van het Nieuw Israëlitisch  Weekblad die meent dat Willem Alexander en Maxima te weinig afstand hebben genomen van de vader van Maxima en daarmee van het feit dat de Argentijnse junta sterk antisemitisch was. Me dunkt dat het Koningshuis een volstrekt onbetwistbare houding ten aanzien van de Tweede Wereldoorlog, de jodenvervolging en antisemitisme in het algemeen heeft ingenomen. Wat mensen als deze hoofdredacteur van Maxima verlangen gaat verder dan waartoe ze zelf ooit in staat zouden zijn. Misselijk makend vind ik dat. Je mag een dochter de fouten van haar vader nooit aanrekenen. Punt. En deze Argentijnse heeft op een subtiele wijze allang duidelijk gemaakt waar ze staat ten opzichte van het politieke verleden van haar vader. Zij hoeft helemaal niet nog eens expliciet en publiekelijk afstand van haar vader te nemen. Of en waarom zij zoiets zou doen, is iets tussen haarzelf en haar vader. Ze heeft duidelijk en in klare taal aangegeven dat haar vader niet thuis hoort op de kroningsdag van haar echtgenoot.

Onderscheid maken tussen het martelen van Argentijnse burgers en joodse Argentijnse burgers lijkt mij ongepast. Het martelen van mensen om welke reden dan ook is pervers en beestachtig. Om te differentiëren naar specifieke methoden die alle passen binnen de definitie van het begrip 'martelen' lijkt mij een zinloze exercitie. Het Nieuw Israëlitisch  Weekblad zoekt nare spijkers op veel te laag water. Laten ze eens een themanummer aan het begrip 'verzoening' wijden.

Geen opmerkingen: