woensdag 27 november 2013

Dijsselbloem moet vooral blijven


Ik was nooit een fan van Dijsselbloem, had het idee dat hij een stille apparatsjik was die in de coulissen aan de touwtjes trok. Maar dat oordeel heb ik inmiddels radicaal bijgesteld: Dijsselbloem is een van de beste ministers van financiën die we na de oorlog gehad hebben. Komt trouwens wel vaker voor dat de PvdA een uitstekende schatkistbewaarder aanstelt.

Wat me vooral in hem aantrekt is dat hij onder alle omstandigheden de kalmte bewaart die bij zijn ambt hoort maar die niet iedereen gegeven is. Zijn taakopvatting is in mijn ogen de enig juiste. Geen opgewonden standje maar een vakminister die rustig blijft en niet van de kook raakt door een slechte pers hier of daar. Allemaal kinnesinne trouwens en Dijsselbloem trekt zich er niets van aan.

Zo ook nu, nu hij voorstelt de bonusregelingen voor banken, verzekeraars en pensioenfondsen drastisch te beperken. Een soberder beleid nota bene dan binnen de EU wordt voorgesteld. U zult begrijpen dat ik dat meer dan van harte toejuich. De essentie van zijn maatregelen is dat een bonus niet hoger mag zijn dan 20% van het jaarsalaris.

Natuurlijk zien we meteen de vertrouwde reflex bij de banken: het is een overbodige maatregel, de banken zijn zelf al doende in te grijpen en meer van dat soort ronduit leugenachtige verklaringen. En uiteraard ontbreekt ook de standaardreactie niet: het wordt nu voor banken steeds moeilijk gekwalificeerd personeel aan te trekken.

Ik heb het hier al vaker verklaard: laat die geweldenaren maar vooral naar het buitenland vertrekken, we hebben er hier niets aan. Sterker nog, ze zijn hier wat mij betreft niet meer welkom. Er blijft meer dan genoeg talent achter om zo'n bank op een maatschappelijk verantwoorde manier te leiden. Ook het argument dat de vaste salarissen dus enorm zullen gaan stijgen, snijdt geen hout.

Als het inderdaad het geval is, bewijst dat eens te meer dat de banken in hun huidige gedaante niet zonder perverse prikkels kunnen en dus onverminderd met de grootst mogelijke argwaan en achterdocht gevolgd dienen te blijven worden. Anderzijds is het maar de vraag of die salarissen blijven stijgen: de banken moeten herkapitaliseren en dat betekent in ieder geval dat er fors in de kosten zal moeten worden gesneden. Ook bij de banken zal de kloof tussen het gemiddelde en het topsalaris gewoon een keer te groot worden.

Maar voorlopig ben ik buitengewoon ingenomen met deze Dijsselbloem als minister van financiën. Dat dit kabinet nog maar lang aan moge blijven, al was het maar om deze minister van financiën zijn werk te laten doen.

Geen opmerkingen: