maandag 22 augustus 2016

Tradition is our future


De uitzending van Zomergasten met Dyab Abou Jahjah heb ik vanwege mijn vakantie pas veel later kunnen terugzien. Om onmiddellijk vast te stellen dat alle ophef en commotie werkelijk nergens op is gebaseerd. Twee organisaties deden hun uiterste best aan te tonen hoe antidemocratisch zij zijn door te proberen de uitzending te doen verbieden. Geen rechter in Nederland die zich daarvoor wil laten lenen natuurlijk en dat is niet meer dan terecht.


Natuurlijk was de onvermijdelijke FJN van de familie Loonstein van de partij maar nu is er ook een nieuwe organisatie opgedoken: TOF oftewel Tradition is our future. Een club, even vaag als FJN, met een zekere Dennis Pekel als woord- en penvoerder. Van hetzelfde laken een pak als bij FJN. Hun belangrijkste verwijt: Abou Jahjah is een militante antisemiet.

Tja, dat is een repeteergeweer. Kritiek op Israël wordt onmiddellijk uitgelegd als antisemitisme, het is zelfs mijzelf overkomen. Ik ga er gemakshalve maar even aan voorbij dat Abou Jahjah zelf een semiet is, dus de kans dat hij een rabiate antisemiet zou zijn is niet heel erg groot.

Ik ga hier geen pleidooi voor Abou Jahjah houden en beperk me tot de vaststelling dat deze man bepaald niet de duivel is waarvoor velen hem houden. In oktober komt zijn boek Pleidooi voor radicalisering uit bij De Bezige Bij. Vooral zijn criticasters moeten dat lezen, ik zal het zelf zeker ook doen. We komen  er hier op terug.

Tradition is our future. Het is precies dat soort bewegingen waar ik me zorgen over maak. Het zit in onze natuur om ons te ontwikkelen, te evolueren. Maar daar moeten sektarische clubjes als FJN en TOF helemaal niets van hebben. Liever houden zij vast aan archaïsch gedachtegoed en opereren ze onder de radar.  Geen formele organisaties, geen heldere structuur, je vindt er totaal geen informatie over.


Deze contra-evolutionairen bepleiten de joodse zaak en dat is hun goed recht. Maar hun belangrijkste wapen is de beschuldiging van antisemitisme aan het adres van iedereen die het niet met hen eens is. Ik verfoei dezulken.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Natuurlijk is Dyab Abou JahJah een antisemiet, immers antisemitisme maakt integraal en cultureel deel uit van het islamitisch gedachtegoed, het word ze als kind reeds met de paplepel ingegoten, en dat is geen waardeoordeel, maar slechts een feitelijke constatering. Opvallende uw kritiek op een paar kleine Joodse organisaties die de vinden dat traditie hun toekomst is, maar voor zover ik weet daar niet zoals Dyab Abou JahJah de vernietiging van de gehele westerse samenleving openlijk zeggen nastreven. Zijn banden met radicale islamitische bewegingen plaatsen hem in dat vakje, en dat hoeft hij niet met eigen woorden te onderstrepen, het is een feit van algemene bekendheid, en dat hoeft niet verder te worden geduid.

Overigens noemt u eens een paar specifieke gevallen, waarin die door u genoemde joodse organisaties anderen hebben beticht van antisemitisme, want uw mantra om dat bij ieder artikel waar Israel, of Joden een rol in spelen, dit te verkondigen begint sleets te worden, en wijst steeds nadrukkelijker naar de aard van het beestje zelf.

enno nuy zei

Dit is een volstrekt ondermaatse reactie. U komt met allerlei beschuldigingen die niet nader geduid hoeven te worden omdat het algemeen bekende feiten zouden zijn. Abou Jahjah is overigens geen moslim maar een agnost. En dat hij de vernietiging van de westerse samenleving zou nastreven is ronduit bespottelijk. Van antisemitisme ben ik zelf beschuldigd, hier in deze kolommen en ik ben bepaald niet de enige. Telkens door mensen die niet het lef hebben onder eigen naam te reageren. Net als u. Als u ballen heeft maakt u zich bekend. Net zoals ik dat doe.

Anoniem zei

Selectief kersen plukken, dat is wat u hier doet, en niet welgevallige feiten, die niet in uw vooroordeel passen, die worden gewoon door u ontkend. Abou JahJah is een moslim, die de betekenis van het woord agnost blijkens het interview niet echt begrijpt. Het gaat niet om JahJah, want die dient vooral om die dunne scheidslijn tussen antisemitisme en kritiek waar u voortdurend op balanceert te behoeden tegen ongelukken. Vandaar ook uw ontkenning dat de Islam in cultureel opzicht antisemitisch is.

U komt echter voortdurend in de gevarenzone zogezegd, wanneer u zich laat leiden door zelfbedachte beweringen, of wat anderen beweren, en deze niet met feiten onderbouwd.
U beschuldigt in het artikel de daarin genoemde kleine Joodse organisaties ervan anderen die het niet met hun eens zijn te beschuldigen van antisemitisme. Ik zou zeggen kom eens met voorbeelden daarvan.

enno nuy zei

TOF noemt Abou Jahjah in haar persuitingen een militante antisemiet. Hoe concreter moet je worden. Elders in deze kolommen kunt u lezen dat ook ik van antisemitisme word beschuldigd maar dat laat ik mij door niemand zeggen.

In tegenstelling tot wat u beweert is Abou Jahjah geen moslim maar een semiet en een agnost. Kennelijk beschikt u over de enig juiste definitie van een agnost maar u neemt niet de moeite dat te expliciteren. U volstaat met de mededeling dat Abou Jahjah het niet begrijpt. Abou Jahjah is een anti-zionist en er zijn hele volksstammen die anti-zionisme gelijkschakelen aan antisemitisme. Dat is echter onterecht en zeer ongepast. Voor de volledigheid wijs ik er nog eens op dat velen onder uw geloofsgenoten (ik neem maar even aan dat u joods bent) overigens zeer fel anti-zionistisch zijn.

Dan zegt u dat ik ontken dat de islam in cultureel opzicht antisemitisch is. Waar heeft u die ontkenning gelezen? Ik ben er zeer benieuwd naar.

Tot slot: ik wil met iedereen de degens kruisen maar alleen als er sprake is van een level playing field. Als u niet de moed heeft kenbaar te maken wie u bent, zeg mij dan tenminste waarom u alleen anoniem wenst te reageren.

Anoniem zei

Nee, ik ben niet Joods, en ook geen zionist. het merendeel van de Israelische bevolking is gelet op haar politieke diversiteit ook geen zionist. Het zionisme leeft mijn inziens alleen nog sterk in radicale kringen. Dat TOF Abou JahJah een antisemiet noemt, lijkt mij terecht, hetgeen ik al eerder heb verduidelijkt. Dat JahJah zich niet antisemitisch uitlaat, zegt niets over zijn ware aard, daar is hij gewoon te slim voor. Zijn ware aard wordt al jarenlang beoordeelt naar zijn handelen en relaties met o.a. de Hamas, Hezbollah, de Moslim Brotherhood, etc.etc..
Als u mede erkent dat het antisemitisme in de Islam cultureel en fundamenteel aanwezig is en actief onder haar volgelingen wordt verspreid, dan vraag ik mij af waarom u niet door het masker van Abou JahJah heenziet, en hem links laat liggen.

Enno Nuy zei

Ik beschouw Abou Jahjah niet als een antisemiet. Hij heeft zich wel eens minder subtiel of minder gelukkig uitgelaten maar ik weiger hem om die reden af te serveren. Hij heeft zich inmiddels duidelijk van Hezbollah gedistantieerd maar vermoedelijk vindt u dat ook niet geloofwaardig.
Dan blijft u volhouden dat Abou Jahjah een moslim is maar ik ga ervan uit dat hij alleen zelf over zijn identiteit gaat. Op dezelfde manier accepteer ik ook niet dat anderen mij een antisemiet menen te mogen noemen.
Ofschoon ik niets van de islam moet hebben weiger ik alle moslim over een kam te scheren zoals u lijkt te doen. Voor alle duidelijkheid: ook van het christelijk of joodse geloof moet ik niets hebben. Mensen zouden er beter aan doen het hele concept van religie links te laten liggen.
Is het echt zo moeilijk uit de anonimiteit te treden? Of bent u dezelfde persoon die mij er eerder van betichtte in antisemitische vijvers te vissen?