zaterdag 15 juni 2019

Een prachtig schip maar waar is het geld gebleven?


Wij kregen een rondleiding op de SS Rotterdam van een uiterst innemende man die destijds in 1966 als kok aan het werk ging op dit vlaggenschip van de Nederlandse nautische historie. Wat ons het meeste bijbleef waren zijn opmerkingen over de werksfeer destijds op het schip. In ruim een jaar tijd slechts één keer de kapitein ontmoet maar denk maar niet dat je een hand kreeg of een anderszins aardige bejegening. Heel anders ging het er aan toe op de vrachtvaart waar camaraderie en betrokkenheid veel zwaarder wogen.


Hoe het ook zij, de rondleiding nam bijna een hele dag in beslag en we hebben genoten van een prachtig schip met een fraaie geschiedenis. De SS Rotterdam werd in 1959 in de vaart genomen, in dienst van de Holland-Amerika-lijn. Een stoomschip met oliegestookte stoomketels en stoomturbines. Gebouwd door de Rotterdamse Droogdok Maatschappij NV in Rotterdam.


Ronduit indrukwekkend is de machinekamer waar vier lijnen van stoomketels en stoomturbines staan opgesteld. En prachtig is de inrichting uit de jaren vijftig die gelukkig nog grotendeels bewaard is gebleven. De brug, de kapiteinshut, de overige verblijven, de theaterzaal, de nachtclub, het binnenbad met een fraaie mozaïekvloer, heel fraai allemaal.


Maar zo rondkijkend vraag je je af waar in vredesnaam die 257 miljoen euro aan besteed is. Kijk eens op Follow The Money om nog eens na te lezen hoe dit drama zich kon voltrekken. Maar als je kijkt naar de staat waarin het schip momenteel verkeert, dan kun je met de beste wil van de wereld niet geloven dat die 257 miljoen daadwerkelijk aan het schip werden besteed. De hele machinekamer hangt vol met leidingen en apparatuur die verzegeld is en werd voorzien van rode band of stip om aan te geven dat er zich daar asbest bevindt, nog steeds! Nee, je hebt hier alleen maar het nare gevoel dat een paar heel slimme mensen verschrikkelijk veel geld hebben opgestreken.


Maar dit alles neemt niet weg dat het een prachtig schip is. De volledige fotoreportage vindt u hier.

Geen opmerkingen: