maandag 13 maart 2023

Ik word letterlijk onpasselijk van de aanblik van Rutte, o god verlos ons hiervan!

 

Bij toeval zapte ik mijzelf gisteravond in het verkiezingsdebat van Jeroen Pauw ("denkt u niet: misschien ligt het aan mij?") Alleen al zijn onbeschofte vraag aan Sigrid Kaag (en u weet, ik ben geen fan van haar!) is reden voldoende om Pauw voorgoed te boycotten (hij nam het ook nog maar eens op voor Wilders terwijl iedereen die met de ogen open naar Wilders kijkt ziet dat hij direct medeverantwoordelijk is voor de giftige sfeer op straat, in de samenleving. Wilders is de vleesgeworden rancune en sindsdien laat hij geen gelegenheid voorbij gaan om Kaag neer te zetten als een heks)


Ik val dus in het verkiezingsdebat net op het moment dat Rutte verklaart dat er wel 700 van die klimaatactivisten gearresteerd moesten worden. Op precies dat moment ervaar ik bij mezelf dat ik onpasselijk word van deze man die de grootste onzin en onwaarheden verkondigt en blijft verkondigen. Extinction Rebellion is 100% en gegarandeerd geweldloos. De eerste arrestant van die dag was een klimaatactivist die een sticker had geplakt op het waterkanon van de politie. Belediging! oordeelde de politie en arresteerde de demonstrant. Maar het bevoegd gezag verklaart dat aangekondigd op een snelweg gaan zitten gevaarlijk is en daarom verboden moet worden. En dus moet de politie arresteren. Dit betekent dat de overheid er alles aan doet om de geweldloze klimaatactivisten te criminaliseren! En u weet, die intimiderende en voortdurend geweld gebruikende boeren wordt geen strobreed in de weg gelegd. Nog voor Rutte was uitgesproken had ik het verkiezingsdebat alweer verlaten. Dit trek ik niet!

Sander Schimmelpenninck verwoordde het perfect in de Volkskrant: Nederlanders hebben deze week rechts van de VVD keuze tussen proleet-rechts (BVNL), nationalistisch-rechts (PVV), boeren-rechts (BBB), kleinburgerlijk-rechts (JA21) en het fascistische FvD. Bij elkaar opgeteld gaat dat naar de 30 procent, waarmee populistisch-rechts de grootste politieke stroming van Nederland is.

Natuurlijk ga ik stemmen aanstaande woensdag en natuurlijk zal ik 's avonds de uitslagen volgen maar we weten al wat de trend gaat worden. Populistisch rechts gaat deze verkiezingen winnen. De paar vragen die nog op een exact antwoord wachten: hoeveel gaat het CDA nu werkelijk verliezen? Gaat ook de VVD zetels kwijtraken? Wat gebeurt er met FvD? En met hoeveel zetels gaat mijn partij VOLT (Ja heus, ik ben zelfs lid geworden!) de Eerste Kamer betreden?

Voor de rest ben ik van mening dat de Eerste Kamer zo spoedig mogelijk opgeheven dient te worden.


Geen opmerkingen: