woensdag 5 april 2023

Leeftijdsgrenzen voor kiezers?

 

Je mag nu pas stemmen als je 18 bent maar vanaf dat moment geldt dat recht tot aan de dood. De laatste tijd gaan er stemmen op om ook aan de bovenkant een leeftijdsgrens aan te brengen omdat ouderen een te grote invloed op de uitkomst van verkiezingen zouden hebben, primair geneigd zijn te stemmen voor de status quo en dus geen rekening houden met de belangen van jongeren. 

De vraag is hoe we erin kunnen slagen intergenerationele solidariteit te bewerkstelligen. In de NRC van 30 maart jl schrijft Kiza Magendane een wat hybride stukje over dit onderwerp. Hij neemt niet echt een heldere positie in. Bezien vanuit de evolutie is onze bijdrage aan de samenleving wel geklaard zodra we onze kinderen welopgevoed hun volledige zelfstandigheid hebben toegekend: ze mogen het leger in en ze mogen stemmen. Zolang wij daarna in ons eigen levensonderhoud voorzien is er niets aan de hand. Maar als we eenmaal uitgewerkt zijn gaan we geld kosten en niet zo'n beetje ook. En ja, we zijn met teveel (ouderen) maar daar kun je als individu niets aan doen. 

Zelf ben ik inmiddels ook pensionado en leef van aow en pensioen en ik betaal natuurlijk keurig belasting. Dat veel of voor mijn part de meeste ouderen ten principale conservatief of behoudend stemmen ligt misschien in de rede maar is dat een reden om het stemrecht bij het bereiken van de 75 jarige leeftijd maar in te trekken? Ik ben een groot voorstander van intergenerationele solidariteit en ben van mening dat de betekenis van het woord 'solidariteit' in de laatste decennia stelselmatig werd uitgehold.

Wij hebben ons leven hier ingericht vanuit de gedachte dat wij de aarde lenen van onze kinderen en kleinkinderen en wij hebben de heilige plicht als een goed huisvader of rentmeester op de boel te passen tot we de hele santekraam in de handen van onze nazaten geven. Als collectief maken we daar een zootje van, als klimaatverandering ons teveel geld en verworven rechten op luxe kost hebben we er al snel geen zin in. Maar als individu sta ik daar toch heel anders in en geef daar uitdrukking aan onder meer in mijn stemgedrag. En dat wil ik toch wel heel graag tot aan mijn dood blijven doen. En bedenk wel dat volgens het CBS het contingent kiezers van 65 jaar en ouders net zo groot is als de leeftijdscategorie tussen 18 en 35 jaar.

Veel zinvoller lijkt het mij jongeren ertoe te bewegen gebruik te maken van hun stemrecht en wat mij betreft mag dat stemrecht ook nog wel vervroegd worden. Voorstanders van deze leeftijdsdiscriminatie betogen dat de Brexit er dankzij de oudere stem is gekomen maar dat is klinkklare nonsens: als alle kiesgerechtigde jongeren destijds in 2016 waren gaan stemmen, was de Brexit er nooit gekomen! Dat is de werkelijkheid. Dus ik zou alle jongeren op willen roepen gebruik te maken van hun stemrecht. Als jullie allemaal naar de stembus gaan ben je wel degelijk een kracht van betekenis. En roep niet te snel en te gemakzuchtig dat het allemaal graaiers en plucheklevers zijn die veel beloven en niets doen. Democratie is niet gemakkelijk maar in al zijn gebrekkigheid is het het beste systeem dat we kennen. En nog een laatste duurzame raad: roep nooit om een sterke man en mijd rattenvangers.

Geen opmerkingen: