dinsdag 18 april 2023

Ik koester liever het beeld uit mijn jeugd

 

De moderniteit heeft hier in het Brabantse land onverbiddelijk toegeslagen. Ja, het is hier groen maar toch vooral vanwege dodelijk saaie landbouwgronden na een rücksichtlose herverkaveling. Nee, vroeger was niet alles beter, maar veel toch wel. Kijk maar naar het boerenbedrijf, geometrische vormen, megaschuren, fantasieloze huizen. Dodelijk saai, deze steengeworden treurigheid. En dat geldt dus ook voor de villa's die de moderne rijken hier laten bouwen. Ongetwijfeld van alle gemakken voorzien maar gezelligheid is ver te zoeken. Bescheidenheid ook trouwens. In een van de tuinen die we onderweg passeerden stond zelfs een heuse kameel, een levende! Wat bezielt mensen?

Het lijkt alsof de ouderdom flink heeft toegeslagen in mijn brein, ik koester liever het beeld van hoe het was tijdens mijn jeugd toen we in de moderniteit van vijftig jaar geleden leefden. 


Geen opmerkingen: