zondag 9 april 2023

Wanneer nemen we afscheid van Schiphol als hub?

 

Een uitstekend artikel in de NRC van dit weekend van onderzoeker aan de TU Eindhoven, Pieter Pauw. Hij schrijft over het inkrimpen van Schiphol en geeft aan dat bij al die schermutselingen het klimaat totaal geen punt van overweging was. Terecht merkt hij op dat het klimaat er helemaal niet mee geholpen is als nachtvluchten worden verplaatst naar overdag. De luchtvaartsector is niet opgenomen in het Akkoord van Parijs en dat is ronduit schandelijk. 

Pauw schrijft: "Innovatie maakt vliegtuigen stiller en schoner, maar het gaat dan om procenten per decennium, niet de benodigde tientallen procenten. Om eenderde van de getankte kerosine op Schiphol te vervangen door synthetische kerosine is ongeveer 15 gigawatt aan elektriciteit nodig. Dat is driekwart van de geplande windenergiecapaciteit op de Noordzee in 2030. Daarmee zou je ook alle 7 miljoen huishoudens in Nederland van energie kunnen voorzien".

En hij rekent nog eens fijntjes voor hoe een kleine groep mensen het voor de rest verpest: 8% van de bevolking maakt 40% van alle vliegreizen. Nog eens 40% van die vliegreizen wordt gemaakt door overstappers. 40% van de Nederlanders vliegt nooit.


Geen opmerkingen: