vrijdag 27 juli 2012
Protectionisme komt voor de val
Bij Peugeot-Citroen dreigt massa-ontslag voor 8.000 werknemers. Hollande vindt dat onacceptabel en wil de Fransen stimuleren meer Franse auto's te kopen. Dat is toch weer een sterk staaltje van onzinnig nationalistisch protectionisme, een vrij natuurlijke reflex onder politici. Precies wat deze neergang heeft veroorzaakt, wordt ingezet als remedie. Je hoeft toch geen economie gestudeerd te hebben om te zien dat dit niet werkt.
Is er iets mis met die Peugeot of die Citroen? Zijn het slechte auto's of zijn die fabrikanten niet met de tijd meegegaan? Nee natuurlijk, als er één bedrijfstak is waar innovatie en design hand in hand gaan, dan is het wel de autobranche. Prachtige auto's, technisch perfect en voorzien van de modernste snufjes, steeds duurzamer, je kunt ze blind kopen en je zult er geen spijt van krijgen.
Nee, de oorzaak van deze neergang is gelegen in het jarenlang verlenen van staatssteun en andere protectionistische maatregelen om de werkgelegenheid in deze megabedrijven in stand te houden. Er worden zo'n 20 miljoen Europese auto's geproduceerd, maar er zijn nog maar 13 miljoen kopers. Er ontstaat dus een enorm overschot dat je nergens meer kwijt kunt, zelfs niet tegen dumpprijzen. De opkomende markten China en India hebben immers inmiddels hun eigen autoproducenten.
Ook dit is een extra reden om van Europa een succes te maken. Protectionisme is de dood in de pot, iedereen weet dat maar politici hebben nu eenmaal teveel belang bij een tevreden electoraat en als het moet worden hun kiezers gepaaid met intrinsiek verkeerde maatregelen. Vroeger of later keert de wal het schip. Peugeot-Citroen struikelt nu over de destijds door iedereen omarmde maar desondanks verkeerde besluiten.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
4 opmerkingen:
De Duitse automobielindustrie lijkt wel te draaien, maar die pakken het anders aan?
Vergelijkingsmateriaal. Beluister ook: Gouden tijden voor Duitse auto-industrie (NOS Nieuws, 12-3-2012)
Je hebt wel gevoel voor nieuws Enno. Dat verwoordde ik reeds, op een andere manier, in dit bericht op mijn Google+ kanaal.
Opmerkelijk aanvullend nieuwsfeit in dezen is het volgende: VW wil van Fiat-topman af (NOS Nieuws, 27-7-2012)
John, bedankt voor je vriendelijke woorden. Ofschoon ik niets moet hebben van antroposofie, heb ik jouw blog toch toegevoegd aan mijn lijst omdat jouw Cahier gewoon interessant en heel divers is. Ik kom er regelmatig ofschoon ik moet woekeren met de tijd om overal voldoende aandacht aan te kunnen schenken.
Wat betreft de Duitse auto industrie, die hebben in ieder geval tijdig saneringen doorgevoerd. Het VW-concern heeft er 10, 15 jaar geleden heel slecht voorgestaan maar is nu na enkele forse ingrepen een van de meest succesvolle auto industrieën ter wereld geworden. Ik kan niet zeggen dat ik de autobranche goed ken, maar heb wel sterk de indruk dat de Duitsers het op eigen kracht en op basis van eigen kwaliteit hebben gered. Die Fransen zijn gewoon hartstikke gek, met veel te sterke vakbonden. Fransen zijn alleen maar Fransen, geen Europeanen. Daarom gaan wij er nu ook met vakantie naar toe!
Een reactie posten