zondag 25 mei 2014

Zorgverzekeraars benadelen premiebetalers


Ik betoog in deze kolommen vaker mijn scepsis ten aanzien van zorgverzekeraars en die blijkt bepaald niet onterecht. In de NRC van 23 mei lees ik dat de zorgverzekeraars hun winsten oppotten om ermee te speculeren. Alleen Achmea is een op winst gerichte onderneming, de overige zorgverzekeraars zijn dat niet. Desalniettemin is het gezamenlijke resultaat van alle zorgverzekeraars in 2013 gestegen naar 1,4 miljard. Dat geld wordt dus niet besteed aan zorg maar er wordt mee gespeculeerd. Dat speculeren is nodig, aldus de zorgverzekeraars omdat ze nu al rekening moeten houden met extra taken die op hen afkomen.
Nu moeten de zorgverzekeraars aan strikte eisen voldoen en een kapitaalsreserve aanhouden maar geschat wordt dat zij inmiddels meer dan 4 miljard Euro extra opzij hebben gezet als 'veiligheidsmarge'. Dat is het equivalent van 350 Euro per verzekerde. Geld van u en mij dus.

Ik was er even tussenuit maar stel vast dat er niets veranderd is. Heel geruststellend.

Geen opmerkingen: