dinsdag 31 mei 2016

In het rijk van de diarree beschermen we cultuurgoed met racisme


Een rapper die vanwege zijn huidskleur wordt aangehouden, een moslima met een hoofddoek als columniste krijgt de meest treurige commentaren toegevoegd en een showbizzdame die de politiek ingaat wordt op de meest groffe manier bejegend, uitgescholden en bedreigd.
Waar ik zelf nooit het gevoel heb gehad dat we in Nederland nog last zouden hebben van racisme, moet ik dat beeld nu toch drastisch bijstellen. De zwarte piet discussie vormde min of meer de aanzet en ik heb er van meet af aan voor gepleit om deze cultheld een snelle en pijnloze dood te gunnen, uit hoffelijkheid jegens de zwarte landgenoten. Maar dat verdraagt de main stream kennelijk niet, opeens voelen we ons massaal in de kuif gepikt en beklagen we ons erover dat nieuwkomers ons van ons cultuurgoed willen beroven. Jazeker, opeens hebben we gevoel voor cultuur!


Ik ben geen fan van Typhoon maar dat hij op basis van etnisch profileren van de weg wordt gehaald is even ongelooflijk als onaanvaardbaar. Van de gehoofddoekte columniste Hanina Ajarai heb ik (nog) niets gelezen maar ik ben geschokt als ik lees wat men (Jan Roos c.s. voorop!) haar toe meent te mogen voegen. En Sylvana Simons heeft natuurlijk het volste recht zich aan te sluiten bij welke politieke beweging dan ook. Ik vind dan misschien dat ze een dramatisch verkeerde keus maakt door Denk uit te zoeken als politiek vehikel maar wat zou het? Die keus is aan haar. Maar ik word door schaamte overvallen als ik lees hoe zij in de pers en op sociale media wordt behandeld. Terecht besloot ze aangifte te doen.


Nederland is in een hoog tempo veranderd, voorgoed lijkt het wel. Onder het mom van behoud van het door ons gekoesterde cultuurgoed zijn we inderdaad een racistisch volk geworden. Zodra een moslim of een zwarte Nederlander iets zegt wat ons niet aanstaat, gaan we helemaal los, laten we ons totaal gaan, lopen we leeg en we bedienen ons bij voorbaat van de meest rabiate vooroordelen, insinuaties, ongepaste woordspelingen, prototyperingen en ga zo maar door.

Nederland is een naar land aan het worden waar de belangrijkste bestanddelen van ons cultuurgoed definitief verloren dreigen te raken: verdraagzaamheid en solidariteit. Nederland gidsland? Ja, daar waar diarree de scepter zwaait en voor het overige is het een sprookje! Een wrang sprookje. Onze nieuwe gidsen heten Geert Wilders, Martin Bosma, Jan Roos, Jan Dijkgraaf (en nog een hele colonne erachteraan) en het is dit soort naarlingen dat van dit land een karikatuur van zichzelf maakt en we noemen dat cultuurgoed?!

Geen opmerkingen: