donderdag 4 oktober 2018

Henk Breukink moet zich heel diep schamen


En met die titel houd ik me in en blijf ik beschaafd want ik heb heel andere kwalificaties in gedachten voor deze ING commissaris. Breukink is van mening dat het parlement door haar "hardvochtige" taal aan het adres van ING het maatschappelijk wantrouwen tegenover het bedrijfsleven voedt. Ook suggereert Breukink dat politici uit eigenbelang voor een hoge toon kiezen en dat ze daarbij anticiperen op de publieke opinie.

In een uitgebreid interview in de NRC van vandaag mag commissaris bij de ING Henk Breukink even lekker van zich afblazen. Denkt u nu echt, mijnheer Breukink, dat ik mijn persoonlijke reactie op de wantoestanden bij de criminele vereniging waar u geacht wordt toezicht te houden, zou laten afhangen van wat een politicus vindt? U begrijpt niets van de samenleving en leeft lekker en vorstelijk betaald in uw eigen bubble.

Als de NRC hem vraagt of hij zichzelf aanrekent wat er mis is gegaan, antwoordt deze blaaskaak: "Dat vraag ik me al maanden af. Ik ben er nog niet uit. Je kunt bij ING zomaar zeven partijen noemen die mogelijk verantwoordelijkheid dragen als iets niet helemaal goed is gegaan: de mensen bij de afdeling compliance, het management, het bestuur, de interne en externe accountant, toezichtouders, en wij als commissarissen". Ja het is wat! Hij denkt al maanden na over de vraag of hij iets had moeten zeggen. Want van een ding kunnen we zeker zijn: deze toezichthouder wist al maandenlang van het witwassen door zijn criminele vereniging.

Ziet u het wegduikgedrag van deze onuitstaanbaar arrogante kwast? Als de NRC volhoudt en vraagt: "wij willen weten hoe u uw rol ziet", antwoordt deze nonvaleur "Daar wil ik het niet over hebben. Het gaat me om de andere kant van het verhaal. Ik mis de nuance die staat tegenover de bashing. De oplossing in plaats van het straffen en beschuldigen".

Het is werkelijk te gek voor woorden. De oplossing, mijnheer Breukink? Om te beginnen moeten u en uw mede-commissarissen evenals de CEO van de bank, mijnheer Hamers, met onmiddellijke ingang op straat gedonderd worden. U deugt niet en bent niet geschikt voor uw taken. De ING is een systeembank en toen het echt fout ging bij de banken, mocht de belastingbetaler opdraven. Daarnaast ben ik rekeninghouder bij die bank en ik heb bepaald niet het gevoel dat u mijn belangen weet te behartigen.

Laten we mijnheer Breukink met zoveel mogelijk kabaal aan de schandpaal nagelen! Om te beginnen: zo ziet hij er dus uit.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

uw verontwaardiging over het ontbreken van enig moreel geweten van de ING bestuurders staat schril tegenover uw berusting van het feit dat de overheid botweg weigert deze bestuurders te vervolgen, laat staan zich tegenover het parlement te laten verantwoorden. Hoezo scheiding der machten.

enno nuy zei

Wat een merkwaardige reactie. Bovendien bent u niet goed op de hoogte van de feiten. Het OM heeft nadrukkelijk verklaard diepgaand onderzoek te hebben verricht en geen mogelijkheid te zien tot strafrechtelijke vervolging van individuen binnen de bank.
Ik berust helemaal nergens in. Het is aan het parlement zodanige wet- en regelgeving te ontwikkelen dat banken dit soort roofdiergedrag niet meer kunnen praktiseren. U weet natuurlijk net zo goed als iedereen dat het vooral de rechtse partijen zijn die er niets voor voelen in bankwezen of bedrijfsleven mensen tot de orde te roepen.
Met scheiding der machten heeft dit alles overigens niets te maken.

Anoniem zei

"Het OM heeft nadrukkelijk verklaard diepgaand onderzoek te hebben verricht en geen mogelijkheid te zien tot strafrechtelijke vervolging van individuen binnen de bank."
Hoe naïef kan je eigenlijk zijn, de zogenaamde scheiding der machten bestaat niet voor de elite en heeft ook nooit bestaan. Ze is illusionair zogezegd.



enno nuy zei

U bent mij te cynisch. Wij leven ondanks alles wat fout gaat hier nog steeds in een beschaafd land, niet in een bananenrepubliek. Ik voel er niets voor overal een samenzwering achter te zoeken.