zondag 12 juli 2020

Littenseradiel




Wij zijn op reis in de onovertroffen provincie Friesland en verblijven tussen Franeker, Sneek en Leeuwarden. Littenseradiel heet het hier en het is er prachtig met Easterein als absoluut hoogtepunt. Eindeloze einders, wolkenluchten die nooit vervelen, trekvaarten, sloten en meren en groen, eindeloos groen.



Als ik ecologen mag geloven is ook hier de biodiversiteit schrikbarend afgenomen maar op de oppervlakkige beschouwer die ik ben maakt dit groen een overweldigende en overvloedige indruk.




Een eindeloze variëteit aan prachtige huizen, states, boerderijen en stulpjes maakt het landschap vrijwel compleet, idyllisch, er gaat een weldadige rust van uit. We fietsen hier, ook al lijkt het alsof we alleen maar wind tegen hebben. Friesland moet je befietsen. Het is hier onvergetelijk mooi.




En zelfs voor een doorgewinterd atheïst als ik zijn de Friese kerkjes werkelijk prachtig. Hier enkele opnames van de schitterende kerk in Easterein, een dorpje dat zijn weerga niet kent in ons land. En evenzeer de moeite waard zijn de vele grafzerken rond die kerkjes, zoals dat ene voorbeeld van het echtpaar dat al hun kinderen overleefde, ze werden niet ouder dan pubers. Of het echtpaar dat hun eerste zoontje Tjeerd na een jaar en een dag verloor, hun tweede zoontje ook Tjeerd noemden om ook hem na twee dagen al weer kwijt te raken. Op sommige grafzerken staat dan de tekst: "Ik heb je naam genoemd. Jij bent van mij".





Geen opmerkingen: