dinsdag 1 september 2020

Over geloofwaardigheid

 

De minister noemde mensen die niet bereid zijn de vereiste anderhalve meter afstand in acht te nemen aso's. De minister vindt de koning dus een aso. Ook vindt de minister zichzelf een aso, net als al zijn bruiloftsgasten. De minister zegt sorry en betaalt achthonderd euro aan een goed doel. Zijn politieke vriendje, toevallig de minister-president, meent dat daarmee de kous af is en dat de geloofwaardigheid van de minister niet in het geding is. Als ik de geluiden rond het Binnenhof hoor, beluister ik een soortgelijke lankmoedigheid.

Ik wil hier niet de moralist uithangen en ik sta zeker niet als eerste te roeptoeteren dat iemand na een fout op moet stappen. Maar ik vraag me wel in gemoede af hoe het toch mogelijk is dat koning en minister zich niet bewust waren van de dwingende anderhalve-meter-eis. Ik weet hoe moeilijk het is en vergis mezelf ook geregeld maar ik ben koning noch minister.

Juist nu het maatschappelijk draagvlak voor de Corona-maatregelen steeds verder afkalft is het volgens mij onaanvaardbaar dat een bewindspersoon ermee wegkomt terwijl ondernemers en burgers onmiddellijk zwaar beboet worden. Hoe jammer het voor de minister ook is, hij heeft geen keus en dient de eer aan zichzelf te houden. Grapperhaus moet opstappen.

Geen opmerkingen: