zaterdag 29 januari 2022

Arno Visser: in Limburg is niks aan de hand en als dat wel zo is komt dat door de NRC

 

Vergeeft u mij de lange titel boven deze post. Maar ik moest iets bedenken waarmee ik zowel spot als woede uit kon drukken. Een commissie heeft onderzoek gedaan naar de bestuurscultuur in Limburg. En kwam tot de conclusie dat de bestuurscultuur in onze meest zuidelijke provincie niet afwijkt van die in andere gewesten. Limburg zou ook geen systematisch patroon van integriteitsschendingen kennen. In plaats daarvan heeft Limburg last van een hardnekkig image en een "zelfbeeld dat niet altijd overeen komt met de werkelijkheid". Dixit de onderzoekscommissie. Onder aanvoering van de onverdachte Arno Visser, president van de Algemene Rekenkamer.

Ik sta paf en kan nauwelijks geloven wat ik lees. Rijd u zelf maar eens naar Limburg, zodra je de provinciegrenzen passeert voel je het cliëntelisme, ruik je de vriendjespolitiek en zie je de corruptie. Nou zei ik wel dat Arno Visser onverdacht was maar wat schrijft zijn commissie verder?: dat dat imago en zelfbeeld nog eens worden versterkt door activistische media, "met name de NRC". En dan ben ik er wel klaar mee.

Als zelfs een man als Visser de media de schuld geven van wat Limburgse politici, met name die uit het CDA, de afgelopen decennia geflikt hebben daar aan de Maas, ja dan zijn we met elkaar diep gezonken. Ik ga niet speculeren over de toedracht rond dit rapport. Wat is er gebeurd dat een gerespecteerd man als Arno Visser zich zo verlaagt, de pers de schuld geeft en in een officieel rapport neerpent dat er in Limburg niks aan de hand is, terwijl een kleuter weet dat het daar niet pluis is. Welk old boys network is hier aan het werk geweest? Arno Visser verrichtte net zo iets als het CCT Anne Frank: pruts- en broddelwerk.

Geen opmerkingen: