woensdag 25 mei 2022

Ger Driessen snapt het niet, Knops ook niet trouwens

 

Er is iets merkwaardigs aan de hand met die Limburgers. Ik heb in mijn werk geregeld met Limburgers van doen gehad en mij viel steevast iets op dat op een patroon ging lijken. Je neemt deel aan een vergadering met allemaal Limburgers en je bent de enige die het dialect niet beheerst. Na tien minuten vraag je vriendelijk of we in het Nederlands kunnen vergaderen, waarmee iedereen uiteraard instemt. Dat duurt ook tien minuten en dan praten de anderen gewoon weer verder in hun eigen dialect. Meer algemeenheden en vooroordelen heb ik niet jegens Limburgers. Wél jegens Limburgers van het CDA, die zijn namelijk tot op het bot gecorrumpeerd, het cliëntelisme zit in hun DNA. Gevolg van een decennialange ervaring als onbetwiste leverancier van lokale en bovenlokale bestuurderen.

Een van die bestuurderen heet Ger Driessen, ooit eens gedeputeerde in het Limburgse gouvernement, u weet wel het gremium dat in de rest van het land 'de provincie' heet. Deze Driessen heeft een meldpunt in het leven geroepen waarin tegenstanders en bewonderaars van de NRC-journalist Joep Dohmen hun grieven of  hagiografie achter kunnen laten, desnoods anoniem. U moet er vooral eens gaan kijken. Ger Driessen is kwaad op Dohmen en dat  blijkt prompt van invloed op zijn beheersing van de Nederlandse taal.

Driessen verwijt Dohmen dat hij net als alle Nederlanders ook fouten maakt. Tja, op die manier kunnen ze over iedereen wel een meldpunt in gaan richten. Dohmen schreef samen met zijn collega bij de NRC Paul van der Steen een boek over de Limburgse bestuurscultuur onder de titel De Vriendenreünie. In dat boek staat dat 'n gedeputeerde met de dienstauto een bordeel zou hebben bezocht. Er worden geen namen genoemd. Nu ben ik persoonlijk niet zo'n liefhebber van dit soort insinuaties zonder bewijs maar ik heb het boek niet gelezen en ken dus de context niet. Maar Ger Driessen heeft nu bekend gemaakt dat hij wordt bedoeld met die opmerking over 'n gedeputeerde om die aantijging vervolgens te ontkennen. En vandaar dus dat meldpunt. Er staan nog geen ervaringen van derden, anoniem of niet, met Joep Dohmen op dit meldpunt. Ik houd het de komende tijd wel in de gaten. 


De NVJ, de Nederlandse Vereniging van Journalisten, vindt dit meldpunt volkomen terecht een kwalijke aangelegenheid. De vereniging vindt dat het CDA deze Ger Driessen moet royeren maar dat lijkt mij een beetje onzinnig. Als het CDA dat vindt - en ik vermoed maar zo dat ze dat nu juist niet vinden - dan komen ze zelf wel tot zo'n besluit. Daar hebben ze dan geen aansporing van de NVJ bij nodig. Wie trouwens net zo'n non-valeur als Ger Driessen is: Raymond Knops, een van de meest arrogante Limburgers die ik gezien heb. Als dit soort mensen onder vuur komen te liggen kiezen ze de vlucht naar voren onder het motto ,de aanval is de beste verdediging'. Maar niets kan verhullen dat ze blijven wat ze zijn: Limburgse bestuurderen uit het CDA en dat zegt meer dan genoeg/

Geen opmerkingen: