donderdag 22 september 2022

Gender of geslacht?

 

Arjan Lubach legde het nog eens heel duidelijk uit gisteravond: geslacht staat voor je uiterlijke fysieke geslachtskenmerken, kort samen te vatten als dat wat er tussen je benen zit. Gender is wat je voelt, ongeacht die uiterlijke geslachtskenmerken. 

Volgens de transgenderwet mag je straks bij 'geslacht' in je paspoort je gender invullen en dat is natuurlijk ronduit bizar. Mag ik dan straks als man ook naar het damestoilet "want ik heb wel een piemel maar ik voel me vrouw"? Nu heb ik niet de behoefte een damestoilet te betreden en ik prijs me gelukkig een hetero man te zijn, moet er niet aan denken dat ik vrouw zou zijn. Nog onlangs kwam ik iemand tegen die eruit zag als een man,een stem had als die van een man, liep als een man maar die bij nadere bestudering wel borsten bleek te hebben en zich Patricia noemde. Uiterst verwarrend!

Ik raak hier de weg kwijt. Strikt genomen zou het, als je dan per se ruimte wil bieden aan de geslachtservaring van mensen (voor mij hoeft dat niet, dat is privé) logisch zijn in het paspoort 'geslacht' te laten staan en er simpelweg 'gender' aan toe te voegen. Maar wedden dat er dan weer talloze groepen mensen opstaan die zich daardoor miskend of gediscrimineerd voelen?

Wat mij betreft mag die transgenderwet sneuvelen, ik ervaar het toch vooral als een beleidsmatige blunder en een misplaatst toegeven aan wokeisme.

Geen opmerkingen: