zondag 13 november 2022

Ik zat er naast, gelukkig maar

 

Op 3 november berichtte ik hier nog dat de midterms het begin van het einde inluidden in de VS. Dat zag ik dus fout. Nu vreesden vele zegslieden met mij dat de reds met een landslide zouden winnen en in dat opzicht zijn heel wat mensen verrast door de werkelijke uitslag van de Amerikaanse verkiezingen. De democrate behouden hun meerderheid in de Senaat en dat is werkelijk hoopgevend nieuws. Er bestaat zelfs nog een kleine kans dat ze ook in het Huis van Afgevaardigden een meerderheid behouden maar als ze die verliezen dan zal dat een zeer beperkt verlies zijn. 

Als ik de commentaren goed begrijp kun je niet direct stellen dat deze onverwachte zege - want zo kunnen we deze uitslag ten gunste van de democraten wel interpreteren - aan Joe Biden te danken is. Hij is simpelweg te oud voor een taak als deze en wat de democraten zich te weinig realiseren is dat er een jonge, frisse, nieuwe kandidaat klaar moet staan voor de presidentsverkiezingen in 2024. Niets wijst erop dat daar aan gewerkt wordt. Er heeft zich nog geen potentiële kandidaat aangemeld waar die er allang had moeten staan. Kamela Harris gaat het in ieder geval niet maken, tot nog toe is ze erin geslaagd nagenoeg onzichtbaar te blijven. 

Nee, het heeft er alles weg van dat de Amerikaanse kiezer zich heeft laten leiden door de economie, het afschaffen van het recht op abortus en de overtuiging dat het landsbestuur niet in handen van eencelligen mag komen. Ook de republikeinen realiseren zich in groten getale dat Trump uiteindelijk een ramp voor het land is. De vraag is nu of en wanneer hij zelf in gaat zien dat zijn momentum voor bij is.


Ik ben blij dat ik er met mijn voorspelling naast zat maar Amerika blijft aanleiding voor grote zorgen. Moeten we straks blij zijn met een Desantis als nieuwe Amerikaanse president? Ik blijf het land op de voet volgen, het blijft immers fascineren. Al was het maar om iemand als Trump met droge ogen een uitspraak te zien doen waar u en ik smadelijk om uitgelachen zouden worden. Zie het filmpje hieronder.


Geen opmerkingen: