zondag 4 juli 2021

Een tweede leven...

 

...voor een lamp. Een lamp? Jazeker, nadat ik door een stommiteit de glazen kap van een fraaie Art Nouveau lamp - nota bene van mijn broer geërfd - voorgoed verloren deed gaan, drong zich de vraag op of de lamp nog in oude luister hersteld kon worden. Dat bleek al snel nauwelijks haalbaar en dus gingen we op zoek naar een alternatief. We kwamen uiteindelijk terecht bij Daniëlle Origami in Arnhem, bezochten haar atelier en waren eigenlijk onmiddellijk overtuigd.

Daniëlle maakt papieren lampen en gebruikt daarbij de Origami-techniek. Zelf zegt ze daarover: "Vanuit de figuratieve origami, zeg maar diertjes vouwen, raakte ik geïnteresseerd in mathematische origami en kwam ik uit op het maken van geometrisch gevouwen lampen". En: "Moderne origami combineert design, techniek, wiskunde en kunst tot één kunstvorm. Net als in andere beeldende kunstvormen zoals beeldhouwen of schilderen zijn in origami ook verschillende stijlen ontstaan. Je hebt geometrische, abstracte en representatieve origami."Anders gezegd: “Bij origami voeg je niets toe, haal je niets weg. Je werkt met wat er is.”


En precies dat is wat de nieuwe lamp zo intrigerend maakt. Ik zou zeggen, de lamp is er alleen maar mooier op geworden. Was het voorheen een lamp, een mooie lamp voor wie ervan houdt, nu is het meer dan dat, het is een heel fraai object geworden dat ook nog de functie 'lamp' heeft. Als je kijkt naar de patronen van het gevouwen papier lukt het je vrijwel niet te achterhalen hoe dat patroon tot stand is gekomen.


2 opmerkingen:

elly zei

Ik vind hem mooi en waarschijnlijk had Marius hem ook mooi gevonden.

enno nuy zei

Dat denk ik ook, weet het wel zeker eigenlijk