dinsdag 18 oktober 2022

Déjà vu

 

In de NRC van vandaag een groot artikel over de verwoestende invloed van corpsstudenten op hun onmiddellijke woonomgeving. Geen verhaal waar je vrolijk van wordt. Het voert me onmiddellijk terug naar eind jaren negentig toen ik een prachtig appartement aan de Rochussenstraat in Rotterdam kocht. Mijn directe buurman aan de rechterzijde was een studentenhuis, naar al snel zou blijken een corpsstudentenhuis. Vooraleer ik tot de aankoop besloot heb ik een ruim buurtonderzoek uitgevoerd en overal aangebeld om te horen of er klachten over die studenten zouden zijn.Het resultaat van die zoektocht was zo geruststellend dat ik de woning kocht.

Dat bleek al snel op een misverstand te berusten. Het gedrag van de studenten was stuitend en afschuwelijk, er was tenminste vier keer in de week sprake van ernstige geluidsoverlast en wangedrag. Ik heb er tijdens een zo'n orgie wel eens aangebeld om te vragen of het misschien ook een tandje minder kon maar ik werd op uiterst agressieve en intimiderende wijze het portiek uitgewerkt. Ik zie nog steeds dat beeld voor me van pa die met een strooien hoed en bretels over zijn weekendoverhemd in zijn cabrio zoonlief op de zondagochtend op kwam halen voor een gezellig ritje, de nachtelijke zuippartij had tot een uur of zes die ochtend geduurd. Er waren meer studentenhuizen aan de Rochussenstraat. Op een zomeravond, het was nog geen acht uur, hoorde ik studenten van een pand, zeker dertig huizen verderop richting Delfshaven, "twee tieten en een kut" scanderen, tot een vertwijfelde moeder ernaast schreeuwde: "hou jullie koppen dicht, er slapen hier kinderen".

In die tijd heeft bij mij de stellige overtuiging postgevat dat die corporale bewegingen een kanker in onze samenleving vormen. Te denken dat daar de toekomstige elites van onze samenleving worden gevormd is een gruwel van ongekende proporties. Het zijn foute kinderen van foute ouders, met foute opvattingen, daar kan nooit iets goeds uit voortkomen. Tot mijn leedwezen heb ik maar een jaar of drie in dat prachtige appartement aan de Rochussenstraat gewoond, in arren moede maar weer verkocht. Naast corpsstudenten wonen wens je je ergste vijanden nog niet toe.

Geen opmerkingen: