maandag 5 december 2011
Een jood is een moslim
Wat is het verschil tussen orthodox en fundamentalistisch? Wij spreken van moslimfundamentalisten en van orthodoxe joden en iedereen voelt het nuanceverschil: dat fundamentistische vinden we doorgaans erger, bedreigender dan dat orhodoxe.
Ik weid hier verder maar niet uit over die moslimfundamentalist en ga er gemakshalve van uit dat deze voldoet aan alle stereotype vooroordelen die we omtrent deze moslim hebben: sharia, vrouwendiscriminatie, veel bidden en vijandig gezind jegens iedereen die anders of niet gelooft en gauw geneigd geweld te gebruiken.
In Israel neemt de invloed op politiek en samenleving van de haredim, de orhodoxe joden, hand over hand toe. Er is sprake van een snel toenemende segregatie. Vrouwen moeten lichaamsbedekkende kleding dragen, mogen alleen achterin de bus plaats nemen en lopen aan de andere kant van de straat als ze hun mannelijke geloofsgenoten tegenkomen. Die vrouwen moeten daarnaast ook nog eens - behalve heel veel kinderen baren - voor het inkomen zorgen. De haredim zijn niet alleen vrijgesteld van dienstplicht maar ook van werken, ze moeten immers de thora bestuderen. Ook zijn de haredim erin geslaagd de benoeming van een vrouwelijke rechter in het opperste gerechtshof te verhinderen. Kortom, de vrouwen van de haredim zijn pas echte slavinnen!
De haredim deinzen er evenmin voor terug geweld te gebruiken jegens Palestijnen die hun eigen woon- en leefgebied proberen te verdedigen tegen de Israelische = joodse annexatiedrift. Nogmaals, wat is het verschil tussen een moslimfundamentalist en een orthodoxe jood? De jood is daar een moslim.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
2 opmerkingen:
Sinds mijn geheugen zich heeft ontwikkeld, zie ik er de kranten bol van staan. Ik kan niet anders dan met emotie reageren - o wat haat ik het fanatisme, 'Dus jij denkt dat je mens bent? Ken je dat boek Enno?
Ik wil dat boek zeker nog eens lezen. Overigens ga ik ervan uit dat cultuur en cultuuruitingen een evolutionaire oorsprong hebben en dus niet kunnen worden gebruikt als argumenten op grond waarvan mensen in ethisch opzicht anders zouden moeten worden beoordeeld dan dieren. Je zou daarin zelfs nog verder kunnen gaan: planten hebben geen brein nodig omdat ze een stationair leven leiden en geen beslissingen over linksaf of rechtsaf hoeven te nemen. Desalniettemin communiceren planten bijvoorbeeld met insecten wanneer ze bedreigd worden; dat communiceren geschiedt via chemische processen maar het is communicatie. In uiterste instantie is al het leven afkomstig uit de eerste celdelingen in de oersoep. De grootvader van Darwin dichtte daar al over!
Een reactie posten