woensdag 21 december 2011

Over zinvol leven en nooit meer ouder worden


Sinds alweer heel wat jaren bevind ik me in de tweede helft van mijn leven en het zou me een lief ding waard wezen als ik daar nog lang niet was aangeland. Dat betekent niet dat ik liever nog achttien was geweest maar veeleer dat ik zeker wel honderdvijfentwintig zou willen worden, gezond en wel natuurlijk.
Peter Derkx is hoogleraar humanisme en levensbeschouwing aan de Universiteit voor Humanistiek in Utrecht. Hij schreef een boek over een humanistische beschouwing van het fenomeen levensverlenging onder de titel Humanisme, zinvol leven en nooit meer 'ouder worden'. Wie in een uitgebreide bespreking geinteresseerd is, bezoeke Forum op mijn website www.ennonuy.com.
Biomedische technieken stellen ons in staat onze levensduur behoorlijk te verlengen door het terugdringen of zelfs voorkomen van verouderingsgerelateerde ziekten. Dat lijkt heel aantrekkelijk - ik vind dat zeker. Maar er zijn tal van neveneffecten waarbij je stil zult moeten staan. En ongetwijfeld zijn er ook neveneffecten die we nu nog niet in kunnen schatten. Dit boek lijkt mij een uitstekende start voor een levensbeschouwelijke discussie over levensverlenging en de vraagstukken die in het kielzog daarvan op ons af komen. Voor mijn gevoel geeft Derkx overtuigend aan welke vraagstukken zeker een grote rol zullen spelen. Dit boek kortom, mag niet ontbreken op de leestafel van humanist, vrijdenker en gelovige.

Geen opmerkingen: