zondag 22 januari 2012

Binnenkort in de boekhandel

5 opmerkingen:

marieke zei

Gefeliciteerd hoor! Marius liet het me zien. Geweldig mooi omslag. Dat komt natuurlijk ook door de gloeilamp, maar het straalt nostalgie en warmte uit. Thuis in de avond onder de lamp is het goed toeven...

En fijn dat dit lettertype ook weer eens gebruikt wordt: de 'Nobel' als ik me niet vergis? Volmaakt in zijn vorm. Van Gend en Loos wist dat al.

Marieke zei

De 'Nobel'!! dat weet ik omdat ik ooit het vak van drukker gedeeltelijk heb geleerd. Ik werkte ooit nog aan de grote Frankentaler cilinderpers waar in de 2de wereloorlog het parool nog illegaal op gedrukt werd.
Imposant ding, zo groot als een middenklas auto. Mooi zwart gietijzer, houten bladen, veel koperwerk en enorme cilinders.

Vaak stond ik aan de zetbok met loden letters een zetseltje te maken, dat is iets prachtig's. je moet in spiegelschrift denken... en ondersteboven soms.
Het lag me wel, want ik had nooit een 'pasteitje'. Men spreekt van een pasteitje, wanneer men het 'zetsel' dat gedrukt is of nog gedukt moet worden uit zijn handen laat vallen, dan wordt het een zooitje dus.
Zie dat dan maar weer eens netjes te ontwarren zodat elke letter weer op zijn plaats in de letterkast komt. Letters gaan nog wel, maar ... de kleine 'witjes', de spaties dus. Stel je dat dan voor in Corps 8.

'k had zelf in mijn eigen atelier twee grote 'Amsterdam' zetbokken uit begin 20ste eeuw met veel letterkasten er in. Maar dan werkte ik er gewoon mee op mijn etspers. Gouden tijden waren dat...
Het was verdrietig dat ik alles weg moest doen. Het enige dat ik nog heb is een zelfgemaakt 'drukbakje' van hout op A4 formaat - met een stuk vilt en 2 vleugelmoeren plus deksel, waar ik dan bovenop moet gaan staan. Daar heb ik nog wel affiches mee gemaakt voor mijn eigen exposities. Meneer Schut van drukkerij Schut en Caspari uit Groningen wilde dat bakje (mijn zgn. mobiele persje) graag hebben voor in hun museum.
Maar ik zei dat ik er in mijn bestelautootje rode Renault F6 mee langs de deuren zou gaan zoals de scharensliep dat ook deed. Overal vragen of er nog iets te drukken was... het is er helaas nooit van gekomen, een mobiele drukkerij.

Maar, waar had ik het over?
Ja,de letter Nobel, maakt zoals je ziet een heleboel herinneringen bij me los. Het was altijd mijn lievelingsletter.

Het omslag van Paul Bauduin lijkt ook wel een affiche.
Is dat trouwens geen idee Enno, om er ter publicatie ook een klein exclusief A3
(dubbel A4)affiche voor te maken?
En dat dan op selectieve plaatsen aan te plakken?


.

enno nuy zei

Ja, die poster gaat er zeker komen als onderdeel van het marketingplan.

Marius zei

Ik zie er naar uit!!

Jan Bontje, vrijdenker, atheïst, publicist, eindredacteur van maandblad "De Vrijdenker" zei

Ik ben benieuwd naar het boek!