maandag 2 januari 2012

Nog te lezen


Kan ik het helpen dat het bericht over ultraorthodoxe Joden die hun kinderen met een gele jodenster tooien, soldaten voor nazi's uitmaken en hun eigen lot vergelijken met de Holocaust, mij het meest verontrustte? O ja, er wordt ook in Israel schande van gesproken maar al die maatschappelijke onrust kan voorlopig niet verhinderen dat de greep van deze gestoorde religieuze criminelen op de seculiere samenleving steeds vaster wordt. Ook Israel levert het bewijs dat de vrijheid van godsdienst niet van eenzelfde kaliber is als het antidiscriminatiebeginsel. Maar ik zal hier niet opnieuw een topic van maken, voor je't weet wordt je Prinzipienreiterei verweten.

Dan maar, in plaats van goede voornemens, mijn stapel nog te lezen eens vermeld. Het moet er allemaal van komen, in 2012 maar hoe en wanneer is nog een raadsel.

* Timothy Snyder - Bloedlanden
* Ian Kershaw - Tot de laatste man
* Bas Haring - Plastic panda's
* Peter J. Bowler - Darwin...off the record
* Peter Weiss - De esthetica van het verzet
* Bernard Heesen en Arjen Duinker - De wereld van de glasblazer (3 delen)
* Montaigne - Essays
* Cees Nooteboom - Labyrint Europa
* Rudy Kousbroek - Opgespoorde wonderen
* Ippolito Nieve - Belijdenissen van een Italiaan
* Andrés Neuman - De eeuwreiziger

Foto: ANP, ultraorthodoxe joden met ster en kampkleding

1 opmerking:

orithyia zei

Kom Enno, laat je niet weerhouden door mensen die de geest weer in de doofpot willen stoppen.
Je weblog is inhoudelijk een van de meest waardevolle die ik ken en je kunt niet gemist worden. Laat je niet weerhouden je eigen prachtige en héldere geluid te laten horen en hoe je in eenvoudige woorden steeds de essentie weet te abstraheren.

Hoe indrukwekkend je nog te lezen lijst ook is; in het leven van alle dag, of wanneer dan ook, je woorden en je analyses zijn voor mij altijd 'licht' in de duisternis.

Ik leer veel van je. Blijf en laat je niet kortwieken, want dat staat je niet ! Wie zwijgt huilt namelijk mee met de wolven in het bos...

Dit moest mij even van het hart: Blijf opletten en deel het ons mee.
Groet aan I.

.