vrijdag 27 januari 2012

Wie een kuil graaft...


Frans Timmermans van de PvdA kan een mooie baan bemachtigen als de PVV in het Europees Parlement een stem op hem uit zou brengen, althans, in dat geval was een tweede ronde noodzakelijk geworden en had Frans een kans. Dat ging de PVV te ver en men besloot de stem aan een van de beide tegenkandidaten te gunnen met als direct gevolg dat de Letse kandidaat gekozen zou worden.
Niks mis mee hoor, mij lijkt dit een legitieme verantwoording voor stemgedrag. Maar het had veel slimmer gekund. Wat de PVV verzuimde na te gaan was waar die Let nu eigenlijk voor stond. Een klein beetje zoekwerk had duidelijk gemaakt dat deze Let nog veel meer anti-PVV was dan Timmermans ooit verweten kan worden, de Let vindt de PVV een racistische partij. En bovendien bleek de Let ook nog eens een dubbel paspoort te hebben.
Dit is natuurlijk heerlijk. Die arme PVV-er in het EP moest de richtlijnen van de centrale partijleiding opvolgen en hij kreeg het consigne op de Let te stemmen. Wat had de PVV wél moeten doen? Heel simpel: onthouden van stemmen, dat was legitiem en geloofwaardig geweest. Nu helpen ze krachten in het zadel die ze juist verfoeien.
Veel dommer kun je het niet krijgen. De PVV-afgevaardigden in het EP vertegenwoordigen sowieso al het laagste intelligentiequotient. Beschamend is het wel, niet goed voor het aanzien van het EP. Afin, da's ook democratie.

2 opmerkingen:

Marius zei

De slimheid gaat ten val.

orithyia zei

Ja Democratie volgt altijd 'de meeste stemmen'. Ik vraag me af of dat wel een goed systeem is, gezien he massaliteit en het politiek bewustzijn van het stemvee; al weet ik ook geen alternatief Enno.
Eerst examen doen voordat je mag stemmen, en examendoen voordat je een huisdier mag, of een kind?

Ik wéét het niet, vooralsnog lijkt me een goede opvoeding en kwalitatief goed onderwijs geen overbodige zaak.
Wellicht kunnen we nog redden wat er te redden valt.
Want er is al te veel weggevallen m.i. .

.