donderdag 5 juni 2014

Chapeau voor Draghi


De ECB heeft duidelijke maatregelen genomen. En daar is ook aanleiding toe. De Euro is een te sterke munt geworden en we lopen nu het risico van een structureel te lage inflatie. Allemaal een gevolg van een aanhoudend gebrekkig consumentenvertrouwen maar vooral doordat de banken hun maatschappelijke rol niet meer vervullen.
De rente is verlaagd naar een historisch dieptepunt, 0,15%. Als banken geld bij de ECB willen deponeren moeten ze er nu zelfs voor betalen. Maar daarnaast, en dat is nog veel belangrijker, heeft de ECB besloten 400 miljard Euro in de economie van de muntunie te pompen.
Dat geld gaat naar de banken maar het is geoormerkt. De banken mogen dat geld alleen gebruiken om kredieten te verlenen aan middelgrote en kleinere ondernemingen. Dit is ook het enige dat de ECB kan doen. Zonder stimulering zijn alle andere maatregelen gedoemd tot mislukken.

Maar het meest ergerlijke is wel het gedrag van de banken. Ik weet uit eigen ook heel recente ervaring hoe schandalig banken zich opstellen naar ondernemingen die niet van de grond kunnen komen omdat de bancaire route voor vreemd vermogen vrijwel afgesloten is. Kapitaalverstrekking door banken geschiedt nauwelijks nog, zeker niet in de MKB-sector. Maar zelfs zoiets simpels als een rekening courant faciliteit wordt volledig dichtgetimmerd en alle risico's worden bij de ondernemer gelegd, tot en met diens hypotheek en pensioen.
Het is uiterst frustrerend te moeten praten met steeds jongere bankemployés die het ondernemersjargon wel kennen maar zelf nog nooit enig risico hebben gelopen. Ze snuffelen in je aangiftes voor de inkomstenbelasting en durven je zelfs streng aan te kijken wanneer ze hun kengetallen en benchmarking data oplepelen.

Afin, ik zal u niet met mijn persoonlijke frustraties lastig vallen. Ik beschouw de ECB al jarenlang als een zeer betrouwbaar instituut. Maar ofschoon ik de maatregelen die Draghi vandaag aankondigde van harte ondersteun, vrees ik dat ook dit niet zal helpen. De bankensector is nog steeds structureel vergiftigd. Ze staat voor mij nog steeds synoniem aan dievenbende. Dagelijks lezen we de bewijzen voor deze ogenschijnlijk forse stelling.

Chapeau voor Draghi dus maar we hebben nog een lange weg te gaan.

Geen opmerkingen: