zaterdag 20 september 2014

John Cantlie: held of agitprop?


U heeft de video van John Cantlie (Jan Kannietliegen) ongetwijfeld ook gezien. Zoniet, dan treft u deze aan op de volgende link: [video John Cantlie]. Ik kan hem u aanraden, ijzingwekkend. Je raakt ervan in de war.
In deze video kondigt Cantlie een aantal videoboodschappen aan waarin hij zal ontrafelen en onthullen hoe het Westen informatie manipuleert en daarmee schuldig is aan onrecht op tal van plaatsen in de wereld, onder meer waar het gaat om het beeld dat van de internationale moslimgemeenschap wordt gevestigd en de strijd die tegen het jihadisme wordt gevoerd.

"Natuurlijk" - zegt hij - "u zult vast denken: dit is een video van een man die met een pistool tegen zijn hoofd gedwongen wordt propaganda voor moslimterroristen te bedrijven. En het klopt dat ik gevangen wordt gehouden. Maar in de komende video's ga ik u uit de doeken doen hoe de zaak werkelijk in elkaar steekt".
Gert van Langendonck, correspondent voor de Volkskrant in Beiroet wijst er terecht op dat het hier gaat om de woorden van een gijzelaar die spreekt onder dreiging van onthoofding. En daarmee dus misbruikt wordt voor de agitprop van IS.

Toch is het opvallend hoe kalm en onverstoorbaar, hoe coherent en ogenschijnlijk onbedreigd John Cantlie het woord neemt/krijgt en zijn verhaal doet. Hij is in hetzelfde oranje gewaad gekleed waarin ook de eerder onthoofde Amerikaanse journalisten Foley en Sotloff waren gehuld, een referentie aan Guantanamo Bay. Zien wij een man die lijdt aan het Stockholmsyndroom, zien we een man die echt tot radikaal andere inzichten is gekomen of zien we een man die het lijfsbehoud is beloofd wanneer hij medewerking belooft aan de agitprop van IS?

We weten het niet. Wel weet ik dat ik zijn video's zal blijven bekijken, het is een ontregelende ervaring. Niet dat ik daarmee vatbaar zou worden voor de boodschap van het IS-ongedierte maar ik ben er wel van overtuigd dat wij dit kwaad zelf in het leven hebben geroepen.

Geen opmerkingen: