donderdag 14 april 2016

Gedoe om Abou Jahjah


Onlangs voerde ik Abou Jahjah op in deze kolommen vanwege zijn open brief bij gelegenheid van de aanslagen in Brussel. In het najaar komt er van zijn hand een boek uit bij de Bezige Bij onder de titel Pleidooi voor radicalisering.

Een illuster gezelschap heeft hier kennelijk grote problemen mee, zoals daar zijn Leon de Winter, Theodor Holman en Marcel Möring en naar het schijnt Jessica Durlacher. Leon de Winter vraagt zich af of ze helemaal gek zijn geworden bij de Bezige Bij. Durlachter herhaalt haar opmerkingen in de Groene Amsterdammer: "Iemand die het woord zionisten gebruikt voor joden en zichzelf een antizionist noemt, tja, hoe noem je zo iemand?" Marcel Möring zegt dat hij eerst het boek afwacht maar weet nu al te melden: "Je geeft een boek uit om intrinsieke en stilistische kwaliteiten, die zie ik niet". Vreemd, nietwaar?


Het probleem schijnt te zijn dat Abou Jahjah een duidelijk standpunt inneemt tegenover de bezettende macht Israël. Ik denk daar niet anders over en weet van mijzelf dat ik mij nog nooit antisemitisch heb uitgelaten. Van Jahjah heb ik evenmin ooit antisemitische geluiden vernomen maar misschien heb ik niet goed opgelet. Holman suggereert dat Jahjah uit zou zijn op of opgeroepen zou hebben tot de vernietiging van de staat Israël. Ik heb die oproep niet kunnen vinden.


Ik zou zelf nooit oproepen tot de vernietiging van de staat Israël maar ik ben er wel van overtuigd dat die staat een historische vergissing is gebleken. Althans waar het erom gaat hoe de idee van een eigen staat voor joden in de praktijk is geïmplementeerd.


Het wordt toch wel erg onaangenaam hier wanneer schrijvers andere schrijvers niet gepubliceerd willen zien omdat ze hen onwelgevallige opvattingen hebben. Ik verfoei lieden als Leon de Winter, die nota bene Badr Hari een sieraad voor onze samenleving durfde te noemen maar nu van zijn uitgever een publicatieverbod eist voor een collega-schrijver. Wie polariseert hier eigenlijk?


Jammer dat we nog tot september moeten wachten voordat dat boek uitkomt. Ik ga het zeker lezen, u ook?

Geen opmerkingen: