zondag 17 april 2016

Leon de Winter verdient een lezersboycot


De NRC heeft Abou Jahjah gevraagd te reageren op de aantijgingen van collega-schrijvers maar daar heeft hij weinig zin in. Terecht mijns inziens. Waarom tijd en energie steken in het onverdraagzame geleuter van Leon de Winter en Theodor Holman als er belangrijker zaken te bespreken zijn?

Jahjah schrijft dat hij graag tijd vrijmaakt voor een debat over de status van Israël in Europa, over de positie van de islam en de moslims in Europa, over de vraag waarom Europa nog steeds geen afstand neemt van Saudi Arabië, het broeinest van het wahabisme, de leer die aan de basis ligt van de ideologie van IS en consorten, over gelijkheid in de moderne Europese samenleving, over internationale politiek en geopolitieke overwegingen die die politiek beïnvloeden en bepalen, over de ecologische ramp die we over onszelf afroepen.

Hoe langer ik erover nadenk hoe kwader ik word. Met hun pleidooi om Abou Jahjah te verbannen uit de Bezige Bij burelen plaatsen de Winter en consorten zich op één rij met de bekendste boekverbrander van deze tijd, u weet wel, die antidemocratische populistische nationalist.

Ik boycot vanaf nu Leon de Winter en iedere andere schrijver die zich achter zijn onverdraagzame pleidooi schaart. En een eerste oordeel over Jahjah kan ik pas vormen als ik zijn aanstaande boek gelezen heb. Vooralsnog lees ik hem als een betrokken man die zinnige dingen zegt. Ik heb nog geen aanleiding gevonden hem als een crypto-racist te beschouwen.

Geen opmerkingen: