donderdag 7 september 2017

Onbegrijpelijke reclamecampagnes


Voor mijn werk zit ik nogal eens in de auto en raak daardoor nogal eens verzeild in de onvermijdelijke reclameblokken. Meestal gaan ze onopgemerkt aan je voorbij maar soms vraag je je af wat de reclamemaker bezielde. Een sterk voorbeeld daarvan is het bedrijf Incentro dat nu al ruim een jaar reclame maakt zonder ook maar in de verste verte aan te geven waarvoor dat bedrijf op aarde is. Gedurende het eerste half jaar ging het kennelijk vooral om de naamsbekendheid en ik vermoed dat de reclamemaker ervan uitgaat dat de nieuwsgierige consument wel gaat googelen om erachter te komen voor wie deze onderneming bedoeld is. Sinds een paar maanden weten we dat het bedrijf zichzelf "'n IT-company" noemt. Met de nadruk op 'n. Daarmee zijn we nog geen stap dichterbij de eigenlijke doelgroep gekomen. Ik vertik het om te gaan googelen dus wellicht dat in de komende jaren meer helderheid komt over de diensten die deze onderneming kan leveren aan welke doelgroepen. Ondertussen is de onderneming een smak geld kwijt aan een dure reclamecampagne die misschien wel tot naamsbekendheid en een loden radioleeuw leidde maar voor mijn gevoel toch vooral een kwestie van geldsmijterij is geworden.


Een andere miskleun, lijkt mij, is de reclameposter die de Duitse politieke Partij Alternative für Deutschland heeft ontwikkeld. De titel luidt Unser Programm fϋr Deutschland en het beeld dat erbij geleverd wordt is:de Matterhorn! En die ligt waar? Precies, in Zwitserland! Kunt u het nog volgen? Welke reclamemaker bedenkt zoiets en welke opdrachtgever stemt in met deze boodschap? En wat is in vredesnaam de relatie tussen een berg en de artsenij? Ook hier geldt dus: geld weggegooid.

Geen opmerkingen: