dinsdag 12 september 2017

Uit het Haagse


Domme actiegroepen bekladden het huis van Thierry Baudet. Verwerpelijk natuurlijk want de slechtst denkbare manier om je politieke vijand te bejegenen. Het effect van zulke acties is doorgaans averechts. Nee, wie Baudet wil bestrijden - en voor mij staat vast dat dat echt noodzakelijk is - kan beter een voorbeeld nemen aan blogger 'ikje' die ruim gedocumenteerd verslag heeft gedaan van de standpunten en stellingnames van Baudet en de zijnen. Wie het zelf wil lezen bezoekt eens zijn blog via deze link: ikje over Baudet Eigenlijk is het enige positieve aan de opkomst van Baudet dat hij stemmen weghaalt bij Wilders maar laten we ons niet vergissen: bij Wilders is het veel geschreeuw en weinig wol maar het duistere gedachtengoed van Baudet zou op den duur wel eens een funester uitwerking kunnen hebben.


Vanochtend hoorde ik geruchten uit het formatiecircus dat het leenstelsel zou worden opgeheven door het nieuwe kabinet. Ik mag toch hopen dat VVD en D'66 dat niet laten gebeuren. Het zou een schande zijn. Ik zag mevrouw Marijnissen dat gerucht gretig omarmen maar wat kun je van haar anders verwachten dan een 'arbeideristisch' standpunt. Nog maar eens mijn mening: wie de logica en rechtvaardigheid van het leenstelsel niet snapt, heeft op de universiteit niets te zoeken. Wie uit een laag-inkomen-milieu komt behoort in sociaal-economisch opzicht na het behalen van een academische graad niet meer tot dat laag-inkomen-milieu. En beschikt op basis van zijn of haar nieuwe status over voldoende middelen om de studielening terug te betalen.

Geen opmerkingen: