zaterdag 15 december 2018

Laten we de katholieke kerk ten grave dragen!


In de jaren zestig pleegde een pater van de Congregatie van de Heilige Geest misbruik op meerdere leerlingen over een periode van negen jaar. De congregatie was op de hoogte van dit misbruik. De congregatie gaf eerder toe dat hun mede-pater "op geniepige en intens gemene manier" te werk was gegaan. Ook was het "zeer wel mogelijk" dat hij eerdere leerlingen had misbruikt. Als hij "toen zijn verdiende straf had gekregen" en er "passende maatregelen" waren genomen, was P. "niets overkomen", gaf het bestuur van de congregatie toe voor de klachtencommissie.


Maar op deze ruiterlijke erkenning is de congregatie nu teruggekomen. Advocaat Zegveld heeft namelijk een klacht ingediend, niet tegen de pater in kwestie (de man is dood en de zaak is verjaard) maar tegen het instituut van waaruit en met welks medeweten de pater kon opereren. Tegen de congregatie dus die wist van het wangedrag van de pater en hem destijds zes weken op retraite stuurde, waarna hij vrolijk verder kon gaan met zijn pervers gedrag.

In plaats van de grootst mogelijke nederigheid te betrachten, stelt de congregatie zich nu op het standpunt dat het misbruik niet bewezen is en dat men ook niet op de hoogte was van eerdere misbruikgevallen. Ook is de schade die P. zegt te hebben geleden niet aangetoond. De advocaat van de congregatie voegt daar nog aan toe dat de zaak P. in retrospectief moet worden bezien vanuit de opvattingen uit de jaren zestig. Zou destijds ook geoordeeld zijn dat de congregatie nalatig handelde door de pater na een retraite weer aan de slag te laten gaan? De advocaat: "Daarop kan het antwoord slechts 'nee' luiden".

Dit is dus de katholieke kerk die met de mond tal van moraliteiten belijdt, de katholieke kerk die zichzelf graag ziet als de moeder der moraal. Dit is dus de moraal van deze katholieke kerk. Deze katholieke kerk is een criminele vereniging. Ik voel slechts walging voor dit instituut.

Ik zou de paters van de congregatie van de heilige geest dan ook willen oproepen hun onzalige instituut te verlaten. Als u weer eens preekt over nederigheid en erbarmen, denk dan eerst even aan uw eigen congregatie en bedenk dat ook uit uw naam slachtoffers van misbruik door een uwer collega's in de kou worden gezet.

Bron: NRC 14 december 2018

5 opmerkingen:

gerard koopman zei

Ben zelf door deze eikel misbruikt en heb er tot op de dag van vandaag veel last van. Het "verweer" van de congregatie is schandalig.

Unknown zei

Ik ben zelf opgeleid en (deels) opgevoed door de paters Norbertijnen in Heeswijk. Zelf (gelukkig) niet door de paters aangeraakt maar ik heb er genoeg gezien en meegemaakt. Ik heb mijn post ook naar de congregatie gestuurd maar daar zal ik wel niets op horen. Ik vraag me af hoe de paters die er nu nog wonen over dit soort wangedrag oordelen. Vermoedelijk reageren ze alleen met oorverdovende stilte.

enno nuy zei

Die 'unknown' ben ik overigens zelf

Unknown zei

De paters die er nog zijn (de jongste is dik in de 70) hebben niets van die aard uitgespookt. Met een ervan heb ik een heel goed contact.
Maar ik vind het bijzonder kinderachtig om nu ineens van alles te ontkennen terwijl het bij de klachtencommissie volmondig toe te geven, staat trouwens allemaal keurig zwart op wit met griffier en oud-rechter er bij.
En nee, het zal van die zijde heel stil blijven.

Mijn mailadres is trouwens glkoopman@hotmail.nl , mailadres van mijn dochter stond ingevuld en kon ik niet wijzigen.

enno nuy zei

Ik wil onmiddellijk aannemen dat de paters die er nu nog zijn niets onoirbaars hebben gedaan. Maar ik zou me toch wel heel erg ongemakkelijk voelen wanneer mijn congregatie dit soort gedrag zou vertonen.
Met vriendelijke groet,