vrijdag 21 december 2018

Wegwerpplastic, een klassieke kip-ei-discussie


Wie nog wil ontkennen dat we een zeer ernstig klimaatprobleem hebben is niet goed wijs. En dan hebben we het niet alleen over de CO2 vervuiling die we met elkaar veroorzaken. Ook de volstrekt onverantwoordelijke manier waarmee we ons van afval ontdoen speelt ons parten.

De EU wil plastic voor eenmalig gebruik rigoureus gaan verbieden. Dat is volkomen terecht. Weg met alle wegwerpproducten. Maar wat zegt de branche die deze producten vervaardigt? Een voorspelbare reactie natuurlijk, want wie doet graag afstand van zijn markt. De branche vraagt zich hardop af of de alternatieven wel beter zijn. Bamboe bijvoorbeeld? "Dat moet ook worden omgehakt hoor", zo luidt de eerste kanttekening.

En ook zegt men: "Ja, wij maken het en we brengen het naar de markt omdat de markt daar om vraagt". Ook wordt er maar al te graag naar andere wegwerpproducten gewezen zoals kranten. Maar dat is per definitie een zwaktebod. Nog afgezien van het feit dat papier separaat wordt ingezameld voor hergebruik. Wat de producenten er niet bij vertellen is dat ze hun uitgekiende marketingstrategieën inzetten om de consument tot koopgedrag te verleiden. Het is echt heel simpel: wat niet meer wordt aangeboden, kan niet meer worden gekocht. Jammer voor die producenten. De honden blaffen maar de karavaan trekt voort.


Was dat laatste maar waar. Het gaat allemaal zo verschrikkelijk traag. En natuurlijk hebben we als consument zelf ook een eigen verantwoordelijkheid. Wij moeten wegwerpproducten gewoon weigeren en veel bewuster met het milieu omgaan als we voor een aankoopbeslissing staan. Er is nog een wereld te winnen. Op tijd? Er is weinig aanleiding tot optimisme.


Geen opmerkingen: