zondag 24 april 2022

Hoe worden wij maandagmorgen wakker?

 

Ik ben er niet gerust op. De afgelopen week verbleven wij in Normandië maar kregen we niets mee over de aanstaande verkiezingen. Aan niets was te merken dat er vandaag iets belangrijks staat te gebeuren. Ik vermoed dat de opkomst teleurstellend laag zal zijn. De laatste peilingen duiden op een voorsprong voor Macron maar het gevolg daarvan kan zijn dat teveel kiezers dan maar thuisblijven omdat "hij toch gaat winnen". Ik ben er niet gerust op en als de logica niet plotseling verdwenen is zal Frankrijk morgen een onthutsend incompetente rechtsradikale populiste als president hebben. Dat is het slechtst denkbare scenario voor Europa waarin de as Berlijn-Parijs een gevoelige tik op de neus zal krijgen. Le Pen ziet haar natuurlijke bondgenoten eerder in Hongarije, Tsjechië, Slovenië en Polen en zal de relatie met Poetin razendsnel hervatten zodra de oorlogshandelingen tot het verleden behoren. Als ooit, dan hoop ik nu dat ik er helemaal naast zit.

Geen opmerkingen: