zaterdag 9 april 2022

Klagen over privacy?!

 


Al vanaf het begin van de Corona-pandemie verleen ik medewerking aan een landelijk onderzoek door RIVM-VASCO. Gewoon, omdat ik denk dat het belangrijk is dat in zo'n pandemie zoveel mogelijk bruikbaar onderzoeksmateriaal beschikbaar komt. Enkele weken geleden stuurde VASCO de deelnemers aan dit onderzoek een kaart om ze te bedanken. Die kaart heb ik overigens niet ontvangen. Ik lig er niet wakker van.

Maar nu komt het. Een aantal deelnemers heeft VASCO laten weten dat ze de kaart als een inbreuk op hun privacy hebben ervaren omdat de kaart niet in een enveloppe werd verzonden, waardoor voor anderen zichtbaar was dat ze deelnamen aan het VASCO-onderzoek.

VASCO biedt deze klagers excuses aan. Ik snap dat ze dat doen. Maar ik pieker me suf hoe mensen het voor elkaar krijgen hierover te klagen. Verbijsterd vraag ik me af: wat zie ik over het hoofd? Is deelname aan zo'n onderzoek iets om je voor te schamen dan?

Geen opmerkingen: