maandag 25 april 2022

Hubert Smeets onderschat Noam Chomsky

 

In de NRC van 21 april maakt Hubert Smeets zich boos om Noam Chomsky. De laatste zou zich meer storen aan Biden en al zijn voorgangers dan aan het wangedrag van Poetin. Het is waar dat Chomsky weinig lof heeft voor de manier waarop de Amerikanen zich sinds de Tweede Wereldoorlog hebben gemanifesteerd overal op onze aardbol. Onder het mom van democratie meenden de Amerikanen zich vooral te moeten verweren tegen linkse regimes en maakten ze zonder enige scrupules gemene zaak met talloze rechtse dictaturen om iedereen die verdacht werd van communistische sympathieën buiten gevecht te kunnen stellen. De dekmantel was steevast het brengen van democratie. Met Chomsky weten we inmiddels allemaal dat dat drogredenen waren en zijn.


In een uitgebreid interview (zie de video hieronder) zegt Chomsky dat er twee manieren zijn om een oorlog te beëindigen: of je laat toe dat het ene land het andere vernietigt of je gaat onderhandelen. Hij pleit voor het laatste en geeft de hoofdlijnen van die onderhandelingen als volgt aan: ga uit van de contouren die Zelenski zelf al heft geschetst en accepteer een neutrale status voor Oekraïne. Niet in de zin van een vazalstaat maar op basis van volstrekte autonomie van Oekraïne en respect voor de territoriale grenzen van dat land. Mij lijken dat honorabele uitgangspunten en ik vind het commentaar van Smeets in deze kwestie toch echt te negatief als het gaat om het beoordelen van de weg die Chomsky voorstelt.

Chomsky stelt vast dat noch de Chinezen, noch de Amerikanen zich in wensen te spannen voor serieuze onderhandelingen en dat betekent uiteindelijk de vernietiging van alles wat zich op Oekraïense bodem bevindt. We zien dagelijks de beelden van die afschuwelijke taferelen. Ik heb mij in deze kolommen altijd een fervent voorstander van volledige sancties tegen de Russen getoond maar tegelijkertijd ben ik mét Noam Chomski van mening dat er zo spoedig mogelijk vredesonderhandelingen moeten komen. Als de internationale gemeenschap zich niet wenst in te spannen voor een diplomatieke oplossing van dit afschuwelijke conflict, als de Amerikanen alleen maar kunnen denken in termen van het straffen van Poetin en de zijnen, dan blijft zelfs het meest zwarte scenario springlevend. Dat mogen we ons nageslacht niet aandoen.

Ik ben doorgaans gecharmeerd van de argumentaties van Hubert Smeets maar ik vind dat hij Chomsky hier geen recht doet. Dat is jammer, erg jammer. Ook zijn argumentatie, waarin hij een vergelijking trekt met vrouwen die ervan beschuldigd werden mannen uit te dagen met hun korte rokken, vond ik weinig chique en ook nauwelijks ter zake. Ik heb betere columns van Smeets gelezen.



Geen opmerkingen: