vrijdag 1 april 2022

Poep

 

In de NRC van vandaag staat een uitstekend artikel van voedselboswachter (nog nooit van gehoord!) Kaat Biesemans-Hoogewijs. Zij schrijft over poep: jaarlijks produceren wij in Nederland 75 miljard kilo dierlijke mest en 5 miljard kilo menselijke poep. Daarnaast hebben we nog eens 35 miljoen huisdieren maar hoeveel poep die met elkaar produceren weten we helaas niet. Natuurlijk is poep een uitstekende meststof, alleen hebben wij er veel te veel van. Biesemans-Hoogewijs geeft zeven mogelijke oplossingen voor dit ernstige probleem.

1. het afschaffen van fosfaatrechten
2. drijfmestinjectie onmiddellijk stopzetten
3. de veestapel inkrimpen
4. natuurlijke begrazing stimuleren
5. plantaardige eiwitrijke gewassen verbouwen
6. minder dierlijk meer plantaardig voedsel eten
7. het idee opgeven dat Nederlandse boeren voor de hele wereld moeten produceren.

Ik ben het geheel met deze voedselboswachter eens, ook al moet ik erkennen dat het mij maar niet lukt serieus meer plantaardig voedsel tot me te nemen. Maar ik ben dan wel weer een overtuigd voorstander van vleestax.

Geen opmerkingen: