vrijdag 8 april 2022

Is Klaus Schwab werkelijk een gevaar?

 

Vandaag een wat langere post. Over Klaus Schwab. Een vriend informeerde naar mijn mening over deze figuur maar ik heb me nooit in de man verdiept. Tijd dus om eens na te gaan hoe naam en faam van deze kennelijk controversiële figuur tot stand kwamen.  Dit zijn mijn bevindingen:

Je vroeg me naar Klaus Schwab en je veronderstelde dat hij synoniem stond voor een ‘gevaarlijke’ ontwikkeling. Ik heb me nooit bijzonder geïnteresseerd voor het WEF. Ik kreeg er altijd associaties bij van de Bilderberg conferenties waar ons geliefde, om zich heen neukende en steekpenningen aannemende prins-gemaal deel van uitmaakte. Dat was uiteindelijk ook een volkomen onschuldig clubje. Klaus Schwab is een vertegenwoordiger van de dominante economische ideologie van het kapitalisme. Daar is natuurlijk helemaal niets mis mee. Persoonlijk meen ik dat het een doodlopende weg is die nooit tot herverdeling en meer gelijkheid op kansen en macht zal leiden maar daarover kun je van mening verschillen.
Ik sta meer de lijn voor van de nieuwe economische theorie van Kate Raworth, de donut-economy, en het pleidooi van Rutger Bregman om met name de rijken en superrijken te belasten (“taxes, taxes, taxes”) De jaarlijkse bijeenkomsten van het WEF in Davos zijn debating-events zonder enige invloed op wet- en regelgeving waar ook ter wereld.

Met name de laatste tijd ontstaat er steeds meer kritiek op de figuur Klaus Schwab zelf. Maar die kritiek is vooral afkomstig uit wappie-kringen, tegenstanders van Corona-maatregelen en vaccinaties. En die kritiek is niet zelden buitengewoon kwaadaardig, antisemitisch van aard en vooral een kwestie van selectief shoppen. Zo zag ik een Twitter-video (https://twitter.com/Kees71234/status/1509630311897911304) van ene Kees71 waarin werd gesuggereerd dat Yuval Harari er voorstander van zou zijn dat er bij mensen onder de huid chips zouden worden ingebracht zodat de mens een “hackable animal” zou worden. Maar het tegendeel is het geval: Harari waarschuwt er juist voor dat wij als individuen het gevaar lopen dat we worden overgeleverd aan een elite die alle politieke macht heeft vergaard, die extreem vermogend is geworden en dat vermogen alleen maar ziet accumuleren en daarmee over de  middelen beschikt om de ‘have nots’ te manipuleren en uit te buiten. Kijk nog maar eens de volgende documentaire terug, afkomstig uit het voortreffelijke programma Wintergasten van de VPRO, waarin Janine Abbring Yuval Harari interviewt: https://www.npostart.nl/wintergasten-yuval-noah-harari/27-12-2021/WO_VPRO_16821808

Even terug naar die Kees71, dat blijkt een zekere Kees Koolmees te zijn die zelf de meest walgelijke nepinformatie verspreidt. Hij is een liefhebber van Poetin en durft te beweren dat er helemaal geen oorlogsmisdaden zijn gepleegd in Boetsja maar dat die door de Oekraïners zijn geënsceneerd. Kijk maar eens hier: https://www.trendsmap.com/twitter/tweet/1510951238703198215 Mensen als deze Kees Koolmees zijn paria’s, ongedierte is het, volk dat je doet afvragen of de vrijheid van meningsuiting wel zo’n goed idee is. Begrijp me niet verkeerd, aan die laatste vrijheid wil ik never en nooit tornen maar het is intens treurig dat zoveel non-valeurs en onverlaten er misbruik van maken en alleen maar gif verspreiden. Helaas wemelt het ook van de wappies die dit soort nare lieden geloven!
Kijk nog maar eens naar zijn filmpje over Harari en vergelijk dat met het interview dat Janine Abbring met hem voerde, dan zie je dat ze precies die formuleringen uit opnames hebben gesneden die suggereren dat Harari beoogt wat lieden als Kees71 ons willen doen geloven! En elke uitsnede wordt dan afgesloten met een vuistslag-muziekje. T., smeriger volk dan deze Kees71 bestaat er niet! Ook suggereert hij dat Harari topadviseur van Schwab zou zijn maar ook die bewering is nergens op gebaseerd en gewoonweg vals!

In het Financieel Dagblad van 21 januari vind je een uitstekend gedocumenteerd artikel over de wijze waarop de Great Reset (van Klaus Schwab) werd gekaapt door de complotbewegingen rond Corona. Je vindt het artikel hier: https://fd.nl/samenleving/1426965/hoe-de-great-reset-werd-gekaapt Voorts gaat dit artikel in op het antisemitische karakter van veel complottheorieën over de Great Reset. Het zal je niet verbazen dat een van de aanjagers hiervan onze nationale rattenvanger Thierry Baudet is.

Ik ga verder en zou je willen wijzen op een fact-check van 12 mei 2021 door het Belgische blad Knack. Ook in dit zeer goed gedocumenteerde artikel wordt haarfijn uit de doeken gedaan hoe Klaus Schwab van alles in de mond wordt gelegd terwijl zulke aantijgingen aantoonbaar onjuist zijn. Je vindt dit voortreffelijke artikel hier: https://www.knack.be/nieuws/factcheck/factcheck-nee-het-world-economic-forum-wil-het-eigendomsrecht-niet-afschaffen/article-longread-1733599.html
Het probleem is dat zelfs ogenschijnlijk eerzame lieden zoals de conservatieve opiniemaker, de Australiër Rowan Dean zomaar van alles beweren en dat hij daarmee zijn kijkers of lezers op het verkeerde been zet, zonder dat die kijker of lezer kan controleren of de uitlatingen van Dean wel kloppen. Het échte probleem is dat er in deze wereld veel te veel goedgelovige halvegaren rondlopen die alles wat hen wordt voorgekauwd voor zoete koek aannemen.

De laatste weerlegging van jouw vraag of Klaus Schwab inderdaad gevaarlijk is vind je in een artikel van 3 maart 2021 van de website Nieuwscheckers. Nieuwscheckers is een meer dan voortreffelijk initiatief van Alexander Pleijter (werkzaam aan de Universiteit Leiden) en Peter Burger (werkzaam aan dezelfde universiteit) en laat zien hoe FvD-lid Ab Kuijer allerlei onzin in de ether rondstrooit, onder andere over het WEF van Klaus Schwab. Kuijer is aanhanger van de Amerikaanse kulbeweging QAnon en dat zegt genoeg lijkt me, meer dan genoeg. Op 25 januari waarschuwt Kuijer zijn ongeveer 8800 Twittervolgers voor Klaus Schwab van het World Economic Forum. Volgens de complotdenker die hij retweet, is Schwab de dienaar van ‘Gates, Rockefeller & Co’ en behelst zijn plan The Great Reset de moord op 3 miljard mensen. Enfin, je vindt dit laatste artikel uit Nieuwscheckers hier: https://nieuwscheckers.nl/fvd-kandidaat-rutte-lid-van-pedonetwerk-en-soros-lanceerde-coronavirus/

T, ik hoef het hier niet op te nemen voor Klaus Schwab, zoals ik al zei, ik heb nooit iets van hem gelezen en ik heb zijn boeken of andere publicaties niet gelezen. Maar de verhalen die over hem de ronde doen zijn volslagen ongefundeerd en voor het overgrote deel ronduit kwaadaardig. Ik ben heel benieuwd op basis waarvan jij meent dat Schwab niet te vertrouwen zou zijn. Misschien zag ik zaken over het hoofd.

Geen opmerkingen: