donderdag 11 augustus 2022

Wokeness: een gevaarlijke ontwikkeling

 

De van tv bekende Tim den Besten was aanwezig bij de Pride, u weet wel dat extravagante homofeestje in de Amsterdamse grachten, en zag zijn vriend Nicolaas op een boot hetgeen aan hem de kreet ontlokte: "Sinterklaasje kom maar binnen met je knecht". Dat had hij beter niet kunnen doen want heel woke Nederland (en dat is inmiddels toch een flinke groep geworden) viel vervolgens over hem heen. Hij werd hierover op de radio geïnterviewd en toen gebeurde er iets raars: Tim den Besten barstte in tranen uit, stamelde dat hij zich kapot schaamde en dat hij het allemaal niet zo bedoeld had. Maar als Tim den Besten verstandig was geweest had hij gewoon gezegd: "Luister mensen, het was een spontane reactie op het moment dat ik mijn vriend en collega in de menigte zag. Achteraf realiseer ik me dat mijn spontane reactie nu niet meer door iedereen wordt geapprecieerd maar ik heb er niets vervelends mee bedoeld en heb niemand voor de kop willen stoten. Wie mij hierom een racist wil noemen, moet dat vooral doen, ik heb daar niets mee te maken. En als ik mensen heb beledigd wil ik aan hen mijn excuses aanbieden maar daarmee is wat mij betreft de zaak afgedaan". Maar in plaats daarvan ging Tim den Besten huilie huilie doen. Niet slim.

Nog zo'n geval van totaal mislukte de-escalatie: Freek de Jonge was bij het concert van de Stones in de Arena, u weet wel die voetbaltempel in onze vaderlandse hoofdstad, en zag daar onder de toeschouwers een man in een bed liggen.Dit ontlokte aan onze nationale cabaretier een tweet: "iemand die geen zin heeft om uit zijn bed te komen voor de Stones". Flauwe grap natuurlijk, onbegrijpelijk dat deze grappenmaker en domineeszoon hier überhaupt een tweet aan besteedde. De commotie was enorm waarop de beste man tweette: "O jee, ik heb een grapje gemaakt dat verkeerd gevallen is. You can't always get what you want." Ook over dit vermijdbare voorvalletje ontplofte Twitter.

Twee voorbeelden van het ziekmakende wokevirus dat de gemoederen kennelijk nogal bezighoudt. Hans Teeuwen besteedde er twee korte filmpjes aan, u moet daar maar eens naar kijken. Dat we maar gauw verlost mogen worden van deze nieuwe vorm van politiek-correct-denken. De wokegemeenschap introduceert zo langzamerhand de gedachtepolitie en dat is een ronduit gevaarlijke ontwikkeling.

Geen opmerkingen: