donderdag 25 augustus 2022

Raven van Dorst in Zomergasten

 

Raven van Dorst zag ik wel eens voorbijkomen in televisieprogramma's waar ik me niet bijster voor kan interesseren. Als ik ergens een hekel aan heb is het aan programma's die het moeten hebben van de bekende Nederlander. Incestteevee noem ik dat in een milde bui, als ik zeg wat ik er écht van vind heet dat schaamteloos exhibitionisme en prostitutie. Deze Raven van Dorst, geboren als hermafrodiet, waarna artsen voor haar bepaalden welke genderidentiteit de rest van haar leven overheersend zou zijn, heeft in haar leven tegen heel wat bekrompen- en benepenheid op moeten boksen, zo vertelde ze ons in haar Zomergastenavond. Geboren in Maassluis, komt ze al snel tot de konklusie: niemand komt je verlossen hè? Je zult het echt zelf moeten doen. En dat heeft ze gedaan, ervan overtuigd als ze is dat tweeslachtigheid overal in het universum aanwezig is, het is slechts de christelijke moraal die alles doodslaat.

Het werd een prachtige avond omdat de grens tussen interviewer en geïnterviewde steeds vager werd en ook Jeanine Abbring vergaande ontboezemingen deed. Het was een gesprek tussen twee vrouwen die elkaar in alles respecteerden en elkaar vrijelijk bevroegen en er ook geen moeite mee hadden om speldenprikken uit te delen. Van Dorst liet ons beelden zien van Genesis en Lady Jane die hun liefde voor elkaar zover doorvoeren dat ze zelfs plastische chirurgie op hun lichamen lieten toepassen opdat ze zoveel als mogelijk tot één persoon konden versmelten. Abbring vraagt aan van Dorst: "Dus jij voelt wel voor zo'n versmelting met één ander mens". Van Dorst antwoordt: "Jij hebt nogal je eigen plekje nodig hè?" Waarop Abbring fijntjes antwoordt: "Jij niet hè?"

Prachtig ook waren de beelden van Sinead O'Connor die door een complete zaal met concertbezoekers werd uitgejouwd omdat ze kort daarvoor een foto van de paus doormidden had gescheurd. Het was een Amerikaanse zaal en dan weet je het wel. De reactie van Sinead O'Connor was even oprecht en authentiek als moedig. Maar Amerikanen begrijpen zoiets niet (meer).

Geen opmerkingen: