zondag 29 januari 2023

Banshees of Inisherin

 

De nieuwste film van Martin McDonagh (we kennen hem van Three billboards outside Ebbing, Missouri)is Banshees of Inisherin, een film die zich afspeelt op een eiland aan de westkust van Ierland, ten tijde van de Ierse burgeroorlog, in 1923. De eilandbewoners hebben te veel tijd over en het lijkt erop alsof ze uit verveling elkaar in de gaten houden. Men spreekt er van gemeenschapszin maar of die er werkelijk is? De film draait om de twee hoofdpersonen Padraic, gespeeld door Colin Farrell (waarom hij een Golden Globe kreeg voor de categorie beste acteur is mij een raadsel) en Colm, werkelijk schitterend gespeeld door Brendan Gleeson (die Golden Globe had hij moeten ongtvangen). De film is voor een groot deel opgenomen op Achill Island, een prachtige streek aan de West Ierse kust. Wij reisden er in 2009 rond, onvergetelijk mooi!


Het is een acteerfilm en dat was af en toe storend, het leek alsof je naar een toneelstuk zat te kijken. Vooral Colin Farrell en Barry Keoghan vielen wat mij betreft als acteur door de mand. Ik zal over het verhaal hier zo weinig mogelijk prijsgeven. Maar er kleven wel wat bezwaren aan het script. De beide mannen maken het elkaar behoorlijk lastig en kiezen daarbij voor onorthodoxe maatregelen, bepaald niet de meest voor de hand liggende reacties op een situatie die ze maar niet kunnen accepteren. Juist die buitenissigheid van hun reacties is ronduit problematisch. De Ierse burgeroorlog voltrok zich binnen hun gehoorsafstand maar ze namen er niet aan deel. Waarom niet? We komen het niet te weten. Dan zie ik niet in waarom die burgeroorlog wel wordt vermeld. En waar leefden die mannen van? Padraic had een ezeltje en een stuk of twee koeien met een kalf en verkocht de melk aan een lokale winkelierster maar ik kan me niet voorstellen dat je daarvan kunt rondkomen. En zou een ezel werkelijk doodgaan aan het knabbelen op menselijke ledematen? Lijkt me niet erg waarschijnlijk.


En toch heb ik geboeid zitten kijken naar dit drama dat ook wel een tragische komedie wordt genoemd. Meer tragedie dan komedie toch. Jazeker, een enkele keer moest je wel lachen om de stuurse en heerlijk eigenwijze reacties van die rare eilandbewoners. Maar voor mij lag dat vooral aan de het acteerwerk van Brendan Gleeson. En de schitterende natuur van West Ierland niet te vergeten.


Geen opmerkingen: