maandag 24 juli 2023

Wie durft Israël nu nog een democratie te noemen?

 

Netanyahu heeft zijn zin. Eigenhandig heeft hij het Israëlisch Hooggerechtshof vleugellam gemaakt. En daarmee de trias politica onderuit gehaald. Het is nu officieel en definitief: Israël is niet langer een democratie. Nu was het dat in mijn ogen al heel lang niet meer maar nu kan niemand nog met droge ogen beweren dat de werkelijkheid anders is dan wat Netanyahu beoogde: de kans dat hij nu nog nog zal worden vervolgd vanwege zijn stuitende corruptie is hiermee voorgoed verkeken. En uitsluitend dat was het doel van deze ultrarechtse leider van Likud.

De politieke motieven deden hem veel minder tot niets. Maar zijn politieke vrienden, de rabiate splinterpartijtjes die hem in het zadel hielpen en zullen houden, die politieke vrienden spinnen goed garen bij de overwinning die zij met deze schanddaad hebben behaald. Massaprotesten waren niet voldoende om deze ramp te voorkomen. Vanaf nu ligt het Israëlisch kabinet op ramkoers. Ik voorspel dat er nu versneld nederzettingen in de bezette gebieden gaan worden gerealiseerd. Niemand die er iets tegen zal kunnen doen. De ultraorthodoxe joden zijn zo kinderrijk dat de demografie de redelijkheid in dat beklagenswaardige land definitief de mond zal snoeren.

De ultraorthodoxe joden gedragen zich jegens de Palestijnen zoals de nazi's zich tegen de joden gedroegen. Dat is de afschuwelijke waarheid van dit moment. Als ik president Biden was, zou ik me ernstig gaan beraden op een nieuwe, meer realistische Israëlpolitiek.

Geen opmerkingen: