zaterdag 26 augustus 2023

Is dit de laatste klotestreek die Rutte ons levert?

 

Ik had in de verste verte niet aan Wopke Hoekstra gedacht, hetgeen vooral duidelijk maakt hoe naïef ik soms kan zijn. Maar Rutte bestaat het dus deze non valeur voor te dragen voor de functie Europese Commissaris voor het Klimaat. Hoekstra die zijn leven lang nog geen goed woord voor het klimaat over had, die geen enkele beslissing ten gunste van het klimaat wenste te ondersteunen, laat staan dat hij zelf enig initiatief nam. Die incompetente bestuurder moet nu leiding gaan geven aan de Europese agenda voor het klimaat! Ik schaam me diep.

De zuidelijke lidstaten zullen niet blij zijn met deze commissaris, zij hebben nog en stevig appeltje met hem te schillen, u weet vast nog wel waarom. Ook het Europees Parlement staat niet te trappelen om deze commissaris te aanvaarden. O, ik hoop toch zo dat Hoekstra - die echt nulkommanul verstand heeft van het klimaat - niet door de sollicitatieprocedure heen komt!

Maar terug naar Rutte, die ons land compleet voor joker zet met deze voordracht. Het bewijst vooral dat Rutte geen idee heeft waar het over gaat als we het over een nieuwe bestuurscultuur hebben. Deze voordracht is een staaltje van machtspolitiek bij uitstek. Dit is een schoolvoorbeeld van een old boys network. Dit is dus precies wat we niet meer willen, Rutte! Kunnen we die man niet tot versneld aftreden dwingen voor hij nog meer onherstelbare schade aanricht?

Geen opmerkingen: