woensdag 30 november 2011

Hoogervorst versus Zappa


Het is altijd lastig wanneer politici na hun politieke carriere opeens uitlatingen doen waarop ze tijdens hun politieke carriere nooit betrapt konden worden. We kennen natuurlijk Lubbers en Van den Broek en niet te vergeten de meest spraakmakende politicus in dit verband: Van Agt, die over dit tijdens-en-na-fenomeen niet geheel ten onrechte opmerkt: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Van hem accepteer ik die uitspraak volgaarne omdat ik zijn pleidooi voor een Palestijnse staat volledig onderschrijf.

Minder lankmoedig ben ik ten aanzien van Hoogervorst - ik was nooit een fan van hem - die nu, eenmaal buiten de directe politiek beland - opeens loopt te roepen dat de Euro mislukt is. Me dunkt, een buitengewoon onverstandige uitlating van een voormalig bewindspersoon, die hiermee ook nog eens tegen het kabinetsbeleid ingaat, beleid van een kabinet waarvoor zijn partij de premier levert. Hij voegde er aan toe dat hij op dit moment sowieso het Pond boven de Euro prefereerde. Toe maar Hoogervorst, geef maar voeding aan dit soort prietpraat en speel je politieke vriendje Wilders vooral in de kaart. Daar worden wij allemaal beter van.

Kortom, ik wil het helemaal niet over Hoogervorst hebben. Een halve dag in de auto geeft me de gelegenheid mijn eigen muziek te draaien op het door mij gewenste geluidsniveau. Ik speel mijn iPod altijd af in de shuffle mode en het toeval wilde dat ik de afgelopen week twee maal een van mijn grote favorieten tegenkwam: Frank Zappa met het nummer GOA, afkomstig van de LP Guitar. En opnieuw realiseerde ik me dat dit het meest verpletterende stuk muziek is dat ik ken. Twee slaggitaristen (Ike Willis en Ray White) die samen met twee toetsenisten (Bobby Martin en Alan Zavod) een heel bedaard basso continuo neerleggen waardoorheen een fabuleuze basgitaar (bespeeld door Scot Thunes) een schitterend ronkende bas laat horen terwijl de drummer (Chad Wackerman) een heerlijk tegendraadse en syncopische partij speelt. En daaroverheen de werkelijk spetterende gitaar van Frank Zappa. Via onderstaande link is dit nummer althans voor een deel te beluisteren. Zet de volumemeter op vollast en laat je helemaal wegblazen door dit natuurgeweld. De kans dat u het net zo waardeert als ik lijkt mij vrij klein maar mijn god, wat is dit prachtige muziek!

De link: http://mp3shake.com/en/Frank_Zappa/97311-GOA_mp3_download.html

Geen opmerkingen: