zaterdag 22 februari 2014

Weet uw plaats, heer van Baalen


Op deze plaats heb ik het (vrijwel) nooit over de echte brandhaarden. Slechts incidenteel komt hier Syrië aan bod en ook Oekraïne is hier de revue (nog) niet gepasseerd. Dat is uiteraard niet omdat ik die kwesties niet voldoende nieuwswaardig acht maar omdat ze te groot zijn. En omdat ik er veelal geen zinnige opmerkingen over weet te plaatsen die daadwerkelijk iets toevoegen, een ander licht werpen. Aan gemakkelijk uitgesproken verontwaardiging heeft niemand iets en bovendien bezondig ik me daar hier al vaak genoeg aan.

Hans van Baalen van de VVD is namens die partij Europarlementariër. Brussel is zijn werkterrein maar hem komt de bedenkelijke eer toe het minst van al zijn collega-parlementariërs deel te nemen aan stemmingen. Hij tekent wel voor aanwezigheid maar in 38% van de gevallen brengt hij geen stem uit. Dat is allemaal nog tot daar aan toe, ware het niet dat hij anderen regelmatig de maat meent te moeten nemen.

De afgelopen dagen bracht onze geachte afgevaardigde een bliksembezoek aan Kiev om de betogers aldaar een hart onder de riem te steken en hen aan te moedigen. Wat had van Baalen daar nu eigenlijk te zoeken? Ik kan er niet goed de vinger op leggen, ook niet op mijn eigen weerzin bij het lezen van berichten hierover. Zat er ook maar één Oekraïner op de Nederlander te wachten? Was hij daar niet vooral om te kunnen schitteren in het licht van revolutionaire actualiteit, in de wetenschap dat de hele wereld er de camera's op heeft gericht? Waarom vind ik zijn aanwezigheid daar zo misplaatst, out of tune?

Het is de aversie tegen een politicus die enerzijds geregeld verstandige dingen zegt maar die tegelijkertijd er nog nooit in is geslaagd op mij het gevoel van oprechtheid, van daadwerkelijke betrokkenheid over te brengen. Ik zou zeggen: Hans van Baalen, speel je rol als Europarlementariër, je verdedigt zo vaak de westerse democratie, speel het spel in jouw eigen parlement dan ook volgens de regels. Jij wordt geacht daar voor ons Europeanen deel te nemen aan de democratische besluitvorming. De beste manier om die deelname tot uitdrukking te brengen is het uitbrengen van je stem. Verzaak niet daar waar je eigenlijk hoort te zijn om in plaats daarvan licht dat niet voor jou bedoeld is op je eigen tronie te doen schijnen.

Geen opmerkingen: