donderdag 8 oktober 2015

Ik wou dat ik een Duitser was...


Dan was Angela Merkel mijn Bundeskanzlerin en ik zou trots op haar zijn. Nu kan ik slechts als Europeaan trots zijn op deze vrouw maar ook dat doe ik van harte. Kijkt u eens naar het interview dat Anne Will (de scherpste interviewer in Duitsland) met haar had. Interview Angela Merkel
Merkel blijft fier en soeverein overeind in dit uiterst kritische interview. Ach, hadden wij maar politici van deze statuur. In het kort hier een samenvatting van hetgeen Angela Merkel het Duitse volk voorhield.
"Ja, wir schaffen das, ich bin fest davon ueberzeugt", zegt Merkel als haar gevraagd wordt of ze echt denkt dat dat mogelijk is. "Ik had de hereniging van de beide Duitslanden niet voor mogelijk gehouden maar het is ons gelukt. Ook deze humanitaire crisis kunnen wij het hoofd bieden. Maar we kunnen dat niet alleen. Er moeten ook in internationaal opzicht oplossingen geboden worden. Denk aan Turkije, Syrië, de Russische aanwezigheid in de regio, enzovoorts. Ook Europa moet hier als een eenheid optreden. Maar hoe het ook zij, ik ben er trost op dat Duitsland de vluchtelingen vriendelijk ontvangt. Een opnamestop is niet realistisch. We kunnen de grenzen niet sluiten,we hebben 3.000 km grens. Ik doe geen beloften die ik morgen alweer in moet trekken. Nu ligt er een zware opgave en ik zet al mijn krachten en energie in om dit vluchtelingenprobleem het hoofd te bieden. Ik weet dat vele Duitsers angst en zorgen hebben. Ik ben bereid zo hard te werken als in mijn vermogen ligt. Of dat mij mijn ambt zou kosten houdt mij in het geheel niet bezig. Ik wil mij niet schamen voor mijn land en dat zou kunnen gebeuren als wij niet meer bereid zijn oorlogsvluchtelingen vriendelijk en welwillend op te vangen. Wij kunnen toch niet onverschillig staan tegenover mensen die door de verschrikkingen van oorlog weggejaagd zijn? Duitsland en Europa zullen meer naar de buitenwereld moeten kijken en ontwikkelingspolitiek moeten bedrijven. Van multiculti ben ik geen voorstander. Wie hier komt moet integreren en zich voor Duitsland inzetten. Wij gaan er overigens wel van uit dat de meeste mensen terug zullen keren naar hun land wanneer de oorlog ten einde is gekomen. Ik heb als kanselier de coördinatie van dit enorme probleem naar mij toegetrokken maar er is geen sprake van dat ik de minister van biza hier gepasseerd zou hebben, integendeel. Als ik zeg dat wij het aankunnen dan heb ik het over ons Duitsers die hier al heel lang wonen en ik heb het ook over nieuwkomers die hier zullen blijven, niet alle vluchtelingen zullen na de oorlog immers terugkeren. Maar ik ben er zeker van dat "wij" ook straks trots op ons land kunnen zijn omdat we gedaan hebben wat in ons vermogen lag om een afschuwelijke crisis het hoofd te bieden".
Een indrukwekkend interview met een geweldige vrouw, een van de allerbeste naoorlogse politici. Ik wou dat ik een Duitser was.

1 opmerking:

Unknown zei

Tja, daar knap je van op en begrijp je beter waarom goeie politici één simpel ding gemeen hebben en dat is, zoals Multatuli al zei, "mens te zijn".