zondag 4 oktober 2015

Transhumanisme


Al geruime tijd verdiep ik me in het transhumanisme. De dagelijkse werkelijkheid biedt mij geen hoop. Nadenken over de mogelijkheden van genetische, chemische, biologische en technologische verbeteringen van de menselijke soort biedt een bijna oneindig perspectief. Ik word daar vrolijk van en vooral eindeloos nieuwsgierig. En voor u me in de rede valt: ja, de valkuilen en de risico's zie ik ook.

De kern van het transhumanisme is als volgt weer te geven: tot nog toe verloopt de evolutie volgens een langzaam en doelloos proces waarin genen worden gekopieerd, gevarieerd en geselecteerd. De evolutie kent - in tegenstelling tot wat religies ons proberen wijs te maken - geen enkel doel. Zij wordt beheerst door de overlevingskansen van die genen die het beste zijn aangepast aan de omgeving waarin zij zich voort moeten planten.


Welnu, de technologische vooruitgang stelt ons steeds meer in staat de langzame, doelloze evolutie te vervangen door een bewuste technologie gedreven ontwikkeling waarin de menselijke soort definitief afscheid neemt van Darwin en het heft in eigen hand neemt.

Drie doelen zijn daarbij van belang: levensverlenging, superintelligentie en een sterk verbeterd welzijn. Wie zich een helder beeld wil vormen van transhumanisme zou eens naar deze korte introductie moeten kijken Introductie tot transhumanisme, een helder filmpje van het British Institute of Posthuman Studies..

Nadenken over transhumanisme vereist wel dat u voor uzelf de vraag stelt of transhumanisme ethisch en moreel verantwoord, toegestaan is. De voortreffelijke serie De volmaakte mens die Bas Heijne voor de VPRO maakte, zou u daar heel goed bij kunnen helpen, zie de volgende link De volmaakte mens.


Voor mijzelf heb ik die vraag overigens bevestigend beantwoord, ook al zijn er nog talloze voetangels en klemmen op weg naar dat wenkend perspectief. Niet in de laatste plaats vanwege de ernstige waarschuwingen van de Britse wetenschapper Nick Bostrom voor de ongekende risico's die Kunstmatige Intelligentie met zich meebrengt. En hij is niet de enige die daarvoor waarschuwt. In dit verband is vooral de openbare brief van een aantal wetenschappers aangesloten bij het Future of Life Institute van belang die u in de volgende link kunt lezen: Open brief risico's kunstmatige intelligentie


Ik wil proberen in deze kolommen vaker naar dit onderwerp terug te keren. Voor dit moment sluit ik af met een link naar een fraaie korte film over hoe biogenese er in het tijdperk van transhumanisme uit zou kunnen zien: Een korte film over biogenese van Richard Mans.

Geen opmerkingen: