dinsdag 7 maart 2017

Van het verkiezingsfront 6


Sybrand Buma is opvallend aanwezig de laatste tijd, altijd goed wanneer verkiezingen in aantocht zijn. Maar erg blij word ik niet van Buma. Hij is wel erg naar rechts aan het hengelen en heeft de brutaliteit de PvdA de schuld te geven van de puinhoop die het kabinet Rutte I achterliet, u weet wel, dat kabinet van VVD en het CDA dat na de potsierlijke vertoning van wonderboy "kom, hoe heet die piloot ook alweer?" in zee ging met de PVV als kortstondig gedoogpartner.


Buma heeft een boekje geschreven en trapt in dezelfde val als eerder Thierry Baudet. Baudet oreerde een heel boek lang over oikofobie. Niemand die begreep waar hij het over had. Dat krijg je met moeilijke woorden die je eerst in een woordenboek moet opzoeken voor je begrijpt wat er bedoeld wordt. Maar ja, Baudet is - vindt hij zelf - de belangrijkste intellectueel van NL, dus die legt de lat lekker hoog.


Nu heb ik dat boekje van Buma niet gelezen maar hij gebruikt er het woord 'ochlocratie' in. Ik vind van mezelf dat ik een aardige woordenschat heb maar dit woord was nog nooit tot mij doorgedrongen. Even kijken: macht van het gepeupel, staat er in de woordenboeken. Terecht dat Toin Huys van Nieuwsuur Buma daar eens op doorvroeg. De arme Sybrand begon meteen te stotteren dat hij niet op enig 'gepeupel' had gedoeld. Wat hij dan wel had beoogd? Ik heb het nog eens nagekeken maar ik begreep er echt helemaal niets van. Huys ging nog even lekker door en vroeg Buma of hij het net als Hillary over "deplorables" had willen hebben. Dat kwam niet meer goed.


En ondertussen leutert Buma maar door over het volkslied en andere normen en waarden. Nee, dat CDA is vleesch noch visch maar hij zal er wel een paar zeteltjes bij krijgen. Jammer, maar het is niet anders.

Geen opmerkingen: