woensdag 11 maart 2020

Chingchong


In de Volkskrant van vandaag staat een toch schokkend verhaal over de wijze waarop sommige (laten we vurig hopen dat het hier om een onbetekenende minderheid gaat!) Nederlanders menen te moeten reageren op Aziaten die ze uitsluitend en alleen op grond van hun uiterlijk beschuldigen van verantwoordelijkheid voor de uitbraak van het Corona virus. Niet alleen beschuldigen zij Aziatisch ogende medeburgers van moord maar ook gaan zij zich geregeld te buiten aan fysiek geweld.

Ik weet het, ik mag geen kwaad met kwaad vergelden maar ik wens dezulken toch vurig een spoedige besmetting met dat virus toe. En als de rede weer een beetje is teruggekeerd weet ik dat ik dat niet meen. Maar ik voel wel diepe schaamte voor zulke landgenoten. Het is onversneden racisme en pure maar evenzo kwaadaardige domheid.

Jiye Seong-Yu (29), een Koreaanse tolk-vertaler die werkt voor een mensenrechtenorganisatie heeft een enquête gehouden onder in Nederland wonende Aziaten en publiceert haar bevindingen binnenkort op een nieuwe website. Ik zal er hier over berichten.


Geen opmerkingen: